Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, October 21, 2011

Zina yang menjadi-jadi... di mana kita dalam menterjemah penyelesaiannya?

Jiwa saya sebak apabila diskusi yang saya hadiri petang itu memaparkan senerio lumrah mengenai zina yang kini menjadi berita ruji atau kisah yang tidak perlu diterima dalam keadaan terkejut.. apabila disuakan pula apakah cadangan langkah-langkah penyelesaian yang praktikal untuk menangani isu berkenaan, saya turut termenung. Bagai mati akal...terkedu..sesekali saya bertanggapan, urutan nasihat mahupun promosi kata-kata bagai diluahkan pada 'monumen batu' yang tidak mampu memberikan gerakbalas.

Apakah ertinya iman kita kepada Allah dan akhirat? Fokus penterjemahan menjadi insan taqwa yang memahami apa yang diungkapkan, kelihatannya hanya difahami di kalangan mereka yang mampu menghayati ilmu dalam konteks kefahaman dan izin dari Allah.

Di manakah Allah 'dalam kehidupan' penuh 'batuan materialistik ini? Di manakah pula rasa berjaga-jaga terhadap amaran azab Allah yang sangat dahsyat jika larangan terhadap dosa yang sangat keji dan dibenciNya terus dilanggar dan dipermudahkan? Di mana pula rasa yakin kita terhadap dosa dan pahala?

Zina yang menjadi-jadi dari hentakan dari suasana yang begitu tegar dan kondusif mengiklan dan mempromosikan betapa 'HEBAT'nya perlakuan zina...betapa 'cemerlang dan indah'nya dunia seraba materialistik dan keterlaluan ekspresif nya ini memandang 'MULIA' ikon-ikon yang berZINA. Manusia hari ini tidak lagi 'bersahabat' sesama manusia.. informasi dari internet dari hari ke hari terus bermetamorfosis menjadi rujukan 'PALING AGUNG' untuk diikut dan dimartabatkan. Fokus zina yang menjadi kesukaan syaitan...dihias sedemikian rupa sehingga seruan ke arah zina dari setiap saat..memenuhi ruang fikiran dan kehidupan..lalu dengan mudahnya dalam praktis terjemahan pada hakikatnya menonjolkan amalan yang TIDAK PERCAYA KEPADA ALLAH DAN AKHIRAT.

Saya berpandangan, kunci permasalahan terhadap isu zina adalah dari konstruk iman yang lemah dan rapuh lalu mewujudkan hasilan demi hasilan yang sangat menyedihkan... kitalah juga yang insyaAllah perlu mengenengahkan da'wah ila Allah..meyakinkan hati-hati bahawa kepercayaan kepada Allah dan rukun iman secara keseluruhannya bukan rhetorik akademik atau angan-angan mainan bibir. Bahawa kita ada Allah yang sentiasa Maha Mengawasi dan melihat apa sahaja yang dilakukan..

No comments: