Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, October 18, 2011

Berkongsi email dari pembaca: Kisah Kembara di Yunnan

Hampir setahun lalu, saya singgah di bumi Yunnan...meraikan Aidil Adha serta bertemu wajah dengan insan-insan yang seakidah. Keindahan perjalanan serta berpeluang menemui mereka yang seagama dengan saya masih jelas berbekas serta segar dalam ingatan.

Jika trend penulisan travelog dan kisah perjalanan mendapat tempat di kalangan penulis hebat dan mereka yang terkenal serta mencipta hitz jualan...saya juga berkongsi gembira dan syukur jika ada hati-hati yang terbuka hatinya dengan izin Allah untuk berhijrah ke arah kebaikan dengan mengambil iktibar dari kisah-kisah kembara berkenaan. Saya kongsikan email pembaca yang singgah ke inbox email saya... catatan yang menyentuh hati dan perasaan saya tatkala membacanya...

Assalamualaikum wr. wbt

Dr. Malina yang dihormati,

Saya menemui blog Dr. Malina secara kebetulan, (didorong Allah SWT sebenarnya).

Sebelumnya, beberapa hari ini, saya berasa sangat tidak bahagia. Jiwa kosong, dan
hilang rasa terhadap kehidupan. Putus asa, kecewa dan berasa segalanya tidak bermakna.

Sebuah cerita lama larut malam tadi menyebut tentang Dali, daerah di selatan China yang nyaman dan menyenangkan perasaan serta fikiran.

Lantas, saya google tentang Islam dan Dali (Muslims in Dali). Subhanallah! Allah SWT
menemukan saya dengan blog Dr. dengan beberapa entri tentang kembara Dr. di daerah
Yunnan (Kunming, Dali, Li Jiang dsb.).

Tulisan-tulisan Dr. tentang daerah-daerah itu telah menjadi penawar jiwa kosong saya.
Dan saya terus memasang niat untuk menziarahi daerah-daerah tersebut pada AidilAdha
dua tahun lagi (kerana saya orang yang tidak berkemampuan, dan harus mengumpul banyak
wang untuk kembara sedemikian).

Namun begitu, catatan Dr. tentang daerah-daerah tersebut telah memberi lorong baru dalam hidup saya pagi ini. Jiwa saya semakin kosong harus tinggal di negara ini di mana orang berlumba-lumba mengumpul harta, berbohong terang-terangan dan membuat fitnah. Di bidang akademika, orang mengukur kepintaran dan kesempurnaan diri bersandarkan gelaran Prof. dan PhD dengan kertas ijazah paling tinggi. Saya berdoa moga-moga Allah SWT akan menghantar saya berkhidmat di daerah terpencil di tempat orang seperti Kunming dan Dali.

Di negara ini, menjadi orang biasa, sederhana atau orang kecil yang tak punya apa-apa adalah seperti satu dosa dan penuh sia-sia. Biarlah sahaja saya hidup miskin di daerah lain di kalangan orang-orang biasa bersandarkan ilmu dan agama Tauhid kepada Allah SWT.

Saya benar-benar berdoa agar Allah SWT menghantar saya jauh ke sana dan semoga saya dapat menabur ilmu di daerah sebegitu.

Terima kasih Dr. Malina. Alhamdulillah, dengan membaca blog Dr. tentang Dali, paling tidak, saya ada sebab untuk kembali berusaha.


Berbanyak terima kasih. Semoga Allah SWT merahmati Dr. Malina sekeluarga.

Salam hormat,
SS



NB: Jazakallahukhayran SS membenarkan saya berkongsi emailnya di sini. Doa saya yang terbaik untuk SS dan semua yang bersungguh-sungguh mencari laluan kembali menghayati tanda-tanda kekuasaan Allah....moga dipermudahkan Allah serta diberikan barakah dalam kehidupan

No comments: