Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, September 28, 2011

Kekuatan dan Kemuliaan kita bukan atas persepsi orang lain...

Biasanya kita geram dan marah andai ada yang membuka ruang mencari silap dan lemah diri kita...betapa berat dirasakan tatkala reputasi diri dipersoal..apatah lagi yg melibatkan ilmu atau kompetensi yang diizinkan Allah utk kita miliki.

Namun..cakap-cakap atau mungkin juga tulisan yang dilemparkan...adalah sekadar persepsi dan tanggapan. Belum tentu benar...malah jika benarpun, apa pula faedahnya disebarkan untuk tatapan mereka yang tidak tahu mengenainya??

Sepertimana yang pernah saya kongsikan sebelum ini, setiap apa yang kita bicarakan mahupun diterjemah dlm bentuk tulisan mahpun terjemahan amalan...MESTI ada objektifnya. Sudah pasti sandaran objektif itu dirujuk pula pada apa yang di'pandang' Allah.

Mengapa kita perlu selongkar keaifan dan kelemahan seseorang...serta merobek kekuatan yang ada padanya..apatah lagi jika kekuatan yang dimilikinya itu adalah untuk kebaikan sesama insan..? Individu yang melakukan kebaikan kerana Allah..tidak tergamak menghina dan memburukkan manusia lain.. barang dijauhkan Allah kita semua dari sikap dan sifat buruk sedemikian..

2 comments:

ummu durrah said...

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Doc Linos..

Jazakillahu khairan kathiran atas peringatan ini.

Tembakan yg sangat tepat. Masa yg tempat dan orang yg tepat.

Sungguh, hanya dengan rahmat Allah yg dapat menjauhkan kita dari sikap buruk ini.. alhamdulillah

Moga Allah mengampuni kekhilafan saya, sahabat saya, keluarga saya.. ameen

tinta said...

Wassalam warahmatullah,
rahmat dan barakah Allah utk Ummu Durah, sahabat dan keluarga...doa yang juga saya panjangkan utk semua muslimim muslimat yang beriman.