Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, September 6, 2011

Harta...Harta...Harta....

Saya biasa mendengar satu hadith yang maksudnya.." Bukanlah yang KAYA itu dari apa yang dimilikinya akan tetapi yang KAYA itu ialah yang kaya jiwanya (cukup dengan apa yang ada pada dirinya).." (Riwayat oleh Bukhari).

Namun realiti semasa...menyaksikan bagaimana kita diukur dengan apa yang kita ada...rumah..hiasan...aksesori...status kenderaan...cara berpakaian dan penampilan...serta apa sahaja yang dikatakan merupakan petunjuk golongan yang dikatakan 'elitus' atau berada... Ya, itulah realitinya.

Tersentak juga apabila dimuhasabahkan kembali...di mana jiwa kita keadaan dan kedudukannya. Kayakah agaknya hati kita dengan pengisian yang menterjemahkan kita sebagai insan yang menyerahkan diri sepenuhnya pada peraturan Allah...memanfaatkan majoriti masa dan usaha semata-mata ikhlas keranaNya..?

Beberapa bulan lalu, saya dihadiahkan beberapa buku tulisan Kapten Hafiz Firdaus Abdullah (buku-buku itu merupakan hadiah dari isteri beliau...betapa bersyukurnya saya menerima buku-buku berkenaan)...salah satu darinya ialah mengenai Fiqh Harta. Sekali imbas...tajuk sedemikian mengingatkan saya pada Kitab Fiqh sewaktu saya belajar di Sekolah Rendah Agama dahulu...betapa memori itu 'melambatkan' usaha saya mendekati buku tulisan ilmuwan berkenaan sebaik-baiknya.

Namun tulisan Kapten dalam intonasi yang sangat berbeza dari Kitab-kitab Fiqh yang biasa saya temui. Ianya memaparkan idea yang sangat relevan, kontemporari serta menghujahkan permasalahan demi permasalahan mengenai harta yang kini menjadi 'sasaran' utama kebanyakan manusia.

Satu yang sangat menarik, saya perhatikan dalam dunia hari ini wujudnya dua golongan manusia yang begitu 'ekstrem'..di satu hujung mereka yang gagal memanfaatkan peluang menyara hidup dengan jalan-jalan halal yang diredhai Allah (sebaliknya memilih jalan yang susah sehingga 'terpaksa' meminta bantuan orang lain dalam menyelesaikan hutang piutang...) dan di satu hujung yang lagi, mereka yang memiliki kekayaan luar biasa sehingga hartanya itu menjadi 'Tuhan' dalam kehidupannya di dunia yang sementara...

Kupasan dalam buku Fiqh Harta ini sangat bermanfaat untuk dikongsikan; apatah lagi turut diulas dengan sebahagian golongan yang 'menjual' agama untuk mendapatkan harta.

Satu lagi petikan hadith sahih Riwayat Muslim untuk sama-sama kita hayati.." Bersedekahlah, dan jangan berkira; kerana Allah akan berkira pula ke atas kamu dan jangan pula kedekut, kerana Allah akan kedekut pula ke atas kamu "

No comments: