Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, September 5, 2011

Berdoa dan ingatlah pada Allah...jangan caci, hina dan umpat orang lain

Saya hadir ke satu majlis tazkirah sebelum majlis berbuka puasa baru-baru ini. Satu pengisian yang nyata menyentuh hati dan perasaan serta memberikan fokus terhadap isu yang mungkin selama ini tidak saya titikberatkan.

Jujurnya, saya secara fitrah memerlukan pesanan dan ingatan untuk meletakkan diri dan hati cenderung berdoa dan berzikir. Dalam banyak ruang waktu, saya nyatanya terlupa untuk melakukan amalan yang sangat dituntut untuk kita lakukan.

Apabila dalam ruang yang biasa hati terlupa dan tidak mengingati Allah.....lalu dipenuhi pula oleh pengisian yang tidak mengingatkan diri dengan akhirat, saya sering pula ter’latah’ apabila berhadapan dengan keadaan-keadaan yang melukakan atau menyakitkan hati saya.

Jikapun terdaya, saya sekadar bersabar sambil menahan geram dan marah. Jarang pula saya berdoa dan ingat pada Allah untuk melindungkan saya dari amalan sedemikian (malah yang pernah saya lakukan pun dalam keadaan yang tidak ada ‘internalization’) serta tidak pernah saya mendoakan pula agar pelakunya mendapat hidayah serta memohon agar kesilapan yang melukakan hati/ perasaan saya adalah yang kesilapan terakhir yang dilakukannya terhadap sesama insan, agar dirinya dilimpahkan Allah dengan kebaikan dan rahmat...

Ya Allah...maafkanlah dan ampunkanlah diri kami...perbaikilah amalan kami..bantulah kami untuk terus melakukan kebaikan. Lindungilah kami dari perkataan-perkataan yang hina dan berdosa terhadap mereka yang melakukan sesuatu yang tidak kami sukai itu; jadikanlah kesilapan yang dilakukannya itu sebagai kesilapannya yang terakhir, dorongkan hati mereka menerima kebaikan dan hidayah..

NB: Pertama kali berkenalan dengan Puan Rina...anaknya Irfan yang turut hadir dalam majlis iftar berkenaan. Selepas 24 jam berita kematian wartawan Bernama yang ditembak di Somalia, saya mendapat berita bahawa Puan Rina merupakan isteri kepada wartawan berkenaan. Moga rahmat dan keampunan Allah buat almarhum suami beliau. Saya diizinkan Alah menemui Rina sebentar semasa berziarah jenazah suaminya; Rina masih mengingati saya walaupun kami bertemu sebentar cuma dalam majlis iftar berkenaan. Sayunya hati menatap ketabahan dan kesabarannya...di tengah2 kesesakan liputan media massa dan masyarakat yang hadir memberikan penghormatan terakhir...

No comments: