Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, September 20, 2011

Antara kebuluran di Somalia dan jamuan rumah terbuka di Malaysia....

Seorang sahabat menunjukkan isu yang dibahaskan di sebuah laman web mengenai keperluan kita membantu masalah kebuluran di Somalia...dan menyorot kembali kemewahan kita yang meraikan Aidilfitri dengan pelbagai jamuan terbuka..

Sambil menekankan perlunya kebuluran Somalia dibantu serta membebaskan mereka dari kebuluran; antara isi penting yang diutarakan ialah betapa me’lalut’nya tujuan asal rumah terbuka sempena Aidilfitridi di sini dengan memberikan banyak poin negatif yang antaranya:

1. Membazir dengan pelbagai jenis makanan yang dikatakan sering terbuang
2. Biasanya dibuat oleh individu untuk ‘menayang’ rumah dan isi hiasan
3. Terlalu berlebihan meraikan aidilfitri yang sepatutnya dirayakan sehari sahaja.

Sejak sekian lama, saya mempunyai tanggapan bahawa sebahagian besar kita cenderung untuk menghujahkan betapa perlunya negara-negara yang miskin dibantu dengan pelbagai misi kemanusiaan...betapa derma dan apa sahaja perlu dihulurkan demi mereka yang bertarung dengan hidup dan maut...demikian juga apa sahaja bentuk jamuan seperti aqiqah, qurban serta sukarelawan-sukarelawan yang membantu dalam misi-misi yang telah dikenalpasti.

Tidak dinafikan, fungsi media, publisiti, tanggapan secara selektif (terpilih) dan juga kesilapan mentafsir data secara menyeluruh, menyebabkan ada antara kita yang bersikap mengutamakan ‘orang luar’ untuk dibantu berbanding kita di Malaysia ini yang dikatakan ‘terlalu mewah’ serta sudah berlebihan makanan dan kekayaan.

Sesuatu yang meruntun perasaan saya, apabila ada yang berhujah; jika berpeluang sampaikanlah kepada tuan rumah yang adakan majlis rumah terbuka untuk menggantikan rumah terbuka tersebut dengan derma kemanusiaan ke Somalia. Jikalah agaknya sedemikian, mengapa tidak dikatakan pada mereka yang mempunyai deratan kereta lebih sebuah yang mungkin mewah atau memiliki lebih dari sebuah rumah untuk memiliki sahaja rumah kecil/ sederhana dan kereta yang memadai untuk kemudahan serta dermakan lebihan itu untuk mereka di Somalia??

Petunjuk-petunjuk dalam Al Quran dan hadith rasulullah SAW mengutamakan mereka yang mempunyai hubungan darah (keluarga), yang dekat dan akrab untuk diutamakan dalam apa sahaja pemberian.

“Dan sembahlah Allah dan jangan sekali-kali menyirikkanNya dengan sesuatu apapun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, karib kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran yang dekat dan jiran yang jauh, teman sejawat, mereka yang berjuang di atas jalan Allah dan hamba sahaya yang kamu miliki....” maksud ayat 36 Surah An Nisa’.

Bagi saya, setiap individu kita majoritinya mempunyai kesedaran membayar zakat. Jika ada lebihan untuk dikongsikan dalam majlis mengeratkan silaturrahim serta bersedekah amal jariah...saya tidak nampak mengapa perlu kita debatkan keutamaan untuk dihantar ke Somalia. Saya tidak menganggap majlis rumah terbuka sebagai membazir; bagi saya ia adalah antara platform untuk kita saling bertemu dan meraikan insan yang telah lama tidak kita temui. Saya juga tidak pernah membuat prasangka buruk bahawa tuan rumah saja suka-suka hendak menayangkan rumah dan isi hiasannya kerana bagi saya, tidak sedikitpun isi hiasan mahupun rupabentuk rumahnya yang menggangu rasahati saya yang nyatanya lebih kuat untuk menemui insan yang menjemput saya hadir berbanding sibuk memerhati material rumah mahupun hiasan-hiasan...dan saya juga tidak ada ruang untuk membandingkannya dengan apa yang ada di rumah saya.

Siapakah jiran-jiran yang dekat dengan Somalia.....? Keadaan di Somalia...bagi saya berpunca dari sikap mereka sendiri. Ketidakstabilan politik akibat ‘keegoaan sesama sendiri, saling berbunuhan dan gagal memanfaatkan ilmu untuk kebaikan masyarakat. Bayangkan lebih 20 tahun berlalu tanpa kerajaan yang aman....

No comments: