Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, November 25, 2009

Sedikit fakta mengenai kemiskinan...

Izinkan saya berkongsi sedikit maklumat dari satu persidangan yang saya hadiri baru-baru ini.

1. 95% dari banduan merupakan mereka yang mempunyai pendapatan di bawah garis kemiskinan.

2. Pola jenayah mempunyai korelasi dengan tahun-tahun yang dikaitkan dengan krisis ekonomi


Termenung juga...jika sebahagian besar banduan berkenaan merupakan beragama Islam, saya tercuit juga memikirkan tentang wang zakat yang mungkin wajar dimanfaatkan untuk memulihkan golongan berkenaan kembali ke pangkuan masyarakat. Saya dikhabarkan tidak perlu kita mengungkit atau bertanya ke mana zakat yang telah kita keluarkan itu dibelanjakan, kerana yang pasti kita telah serahkan kepada mereka yang telah diketahui kelayakan mereka.
Saya singgah menghantar keperluan makanan bernilai RM50 kepada satu keluarga; erat dipegangnya tangan saya tatkala menyerahkan keperluan berkenaan. Potongan zakat sebenar saya jauh lebih tinggi dari nilai RM50 itu...dengan isu kemiskinan ini dan pelbagai lagi isu sosial dan implikasinya...saya tidak dapat menolak untuk terus memikirkan...ke mana sebenarnya wang zakat saya dan juga mereka yang telah menyerahkannya zakat berkenaan....telah dibelanjakan...

No comments: