Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, November 5, 2009

Menghormati yang lebih tua....

Demikianlah saranan di dalam agama; juga kuatnya tradisi orang melayu kita. Namun, tidak bermakna yang lebih tua tidak boleh ditegur, atau dibawa berbincang demi kebaikan bersama. Jika seseorang faham akan objektif sesuatu teguran, ianya mampu dilaksanakan dalam suasana harmoni tanpa implikasi yang bersifat peribadi.
Bagaimanapun, pada pengalaman saya....agak sukar untuk berkomunikasi dalam konteks menambahbaiki kepada seseorang yang telahpun diketahui berpengalaman atau mempunyai kredibiliti dalam bidangnya. Apatah lagi apabila usianya lebih tua berbanding dengan usia kita.
Saya masih mengingati satu persatu mimik-mimik muka yang dikemukakan di hadapan saya apabila saya cuba mengenengahkan isu yang wajar diberikan keutamaan. Cumanya, pada usia saya ketika itu...saya tidak pandai berdiplomasi. Saya bertindak seperti perumpamaan "Lurus Bendul", (straight to the point) tanpa berlapik atau berkias.
Sehinggalah satu peristiwan di mana saya diasak oleh kata-kata penuh kemarahan, penghinaan serta diberikan jari telunjuk (gesture yang paling tidak beradab) oleh seorang yang bernama Pengurus Besar sehingga dinyatakan..."saya akan pastikan anak perempuan saya takkan jadi macam you". Sebabnya, saya menegur cara pengendalian pengurusan geran penyelidikan yang dibuat sambil lewa serta kuasa diturunkan kepada individu yang tidak boleh membuat keputusan. Saya menegur GM tersebut dalam satu mesyuarat...kemudiannya kami bincang secara tertutup; namun saya dihujahkan dengan fakta2 yang tidak professional serta mengundang kemarahan/ tekanan. Namun, apakan daya. Saya hanya seorang manusia perempuan yang masih dianggap tidak layak menegur GM lelaki berpangkat dan dihormati...walaupun kaedah yang dilakukannya menyusahkan organisasi.
Yang tua wajar dihormati..namun ianya tidak boleh menjadi alasan bagi sesuatu kesilapan untuk dibaiki dan diperbetulkan.Wajarnya keegoaan terhadap status pangkat dan reputasi tidak menjadi perkakas untuk menidakkan suatu kebenaran, apatah lagi jika ianya digunakan pula untuk melindungi kebodohan atau inkompeten (ketidakcekapan).

No comments: