Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, November 3, 2009

Fokus kini lebih kepada mengomen bukan berfikir...

Itu pandangan saya. Antara kita ramai yang perlu menguruskan atau mentadbir sesuatu; susahnya untuk melaksanakan sesuatu misi itu...hanya mereka yang mengambil bahagian untuk mencari jalan penyelesaian memahami ksukarannya. Namun mereka yang memerhati dari luar...sekadar berkongsi persepsi yang sebenarnya mungkin tersasar dari realiti sebenar.
Proses membina kembali masyarakat dengan nilai baik dan murni memerlukan proses minda yang mampu berfikir menurut nilaian yang disaran oleh Alquran.Fokus penyelesaian isu duniawi ini perlu kepada berfikir dan menggunakan akal. Secara fitrah, penggunaan akal perlukan usaha dan ianya perlu dilakukan sepenuh jiwa dan raga. Perlukan penghayatan dan kefahaman dan disandarkan pada hujah yang benar. Akhirnya segala itu membawa kepada perhambaan hanya kepada Allah SWT...bukan perhambaan kepada nafsu, wang ringgit atau yang selainnya.
Itu memang agak berat untuk dilakukan kecuali mereka yang komited untuk melaksanakan kebaikan untuk diri, hatinya serta keluarga dan masayarakat.

Apa yang berlaku...fokus perbincangan lebih tertumpu kepada bahan-bahan ringan, mencipta gosip dan terus menerus mengomen dan mengkritik. Hujah dangkal yang tidak disaring, akhirnya mencipta fitnah serta melumpuhkan kebijaksanaan.Perhatikanlah pada tajuk-tajuk akhbar / majalah mingguan dalam Bahasa Melayu yang kini tersebar.

No comments: