Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, November 23, 2009

Korupsi...

Isu korupsi merupakan isu terhangat dalam politik...ia menjadi ramuan istimewa dalam apa jua ceramah untuk menarik simpati penyokong mahupun undi dalam pilihanraya.

Cumanya saya melihat fokus korupsi banyak ditumpukan pada parti politik yang sedang memerintah; di atas fakta yang ditemui dalam penyelewengan-penyelewengan yang tercatat, berhamburanlah 'point fingers' kepada mana-mana ahli politik yang dirasakan bertanggungjawab hal berkenaan berlaku.

Satu fakta yang sering dilupakan oleh kebanyakan kita ialah dalam sesuatu mekanisma penggunaan peruntukan dan perbelanjaan wang rakyat/ peruntukan kerajaan; sebenarnya yang menjadi tonggak segala-galanya ialah agensi kerajaan yang terlibat dengan kata lain kakitangan kerajaan yang menyelenggara semua pembelian/ penyelenggaraan perkara berkenaan.
Kerajaan pemerintah dan ahli yang dipilih mewakili rakyat datang dan pergi tetapi yang menjadi 'boss' sebenar dalam agihan peruntukan sedia ada ialah mereka yang yang bekerja secara tetap di agensi berkenaan. Ambil contoh isu penyelenggaraan Proton Perdana yang melampau di sebuah negeri di pantai timur. Sebenarnya kes yang hampir sama pernah saya alami ketika bertugas di salah sebuah jabatan kerajaan dahulu. Ia berlaku apabila kerani yang bertanggungjawab mengeluarkan PO (purchase Order) menuliskan seperti ini:
1. Mengganti gear satu ke gear dua: RM 10 000
2. Mengganti gear dua ke gear tiga : RM 10 000
3. Mengganti gear tiga ke gear empat: RM 10 000
Bukankah penyelenggaraan sebenar gear box ialah menukar keseluruhan kotak berkenaan. Alhamdulillah kes tersebut dapat disekat berikutan kecekapan bekas boss saya yang baru ditukarkan ke situ.
Laporan AG saban tahun juga memberikan pola yang hampir sama...memberikan saya indikasi bahawa fokus pendidikan perlu ditumpukan pada setiap individu terlibat. Tiada jalan lain selain menanamkan konsep akidah yang benar sehingga menterjemahkan praktis cara hidup Islam yang menolak semua amalan yang berteraskan hawa nafsu dan syaitan..

No comments: