Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, November 20, 2009

Menangani EMOSI...

Ketika DSAI dipecat 1998 dahulu, saya antara rakyat yang turut menerima kesan emosi akibat kejutan berita tersebut. Suara reformasi dan pelbagai lagi...menjadi mainan serta liputan dalam isu yang diberitakan. Pada tarikh berita pemecatan tersebut, suratkhabar habis dijual.... Kemudian pelbagai berita berkaitan disensasikan, kemunculan berita dan gosip di alam cyber pula merubah lanskap info dan berita semasa.

Ada satu sahaja pola yang tidak pernah berubah di sebalik pola perubahan sumber maklumat dan info iaitu pola keghairahan/ gelombang emosi apabila berlaku sesuatu berita yang dianggap 'panas'.Hits sesuatu berita pula bergantung kepada 'sensasi' atau tidaknya sesuatu yang dilaporkan...yang pasti apa sahaja berita mengenai politik, kuasa, skandal, suatu yang 'luarbiasa' pastilah mendapat tempat serta diperdebatkan.

Kelemahan utama dalam menangani isu emosi ialah...ianya ditangani oleh perasaan; amat jarang dirujuk kepada neraca taqwa di sisi Allah atau dipandu oleh kewarasan ilmiah.Yang paling menonjol...apabila pentas blog dan hujah di alam cyber ini dihujahkan oleh mereka yang tidak mempunyai sandaran ilmu tetapi penuh dengan prasangka dan debat berbelit-belit; kebanyakannya tidak membawa kepada pembinaan minda dan kemantapan ummah. terlalu ramai yang nak bercakap, yang nak bercakap ini pula terlupa piawai sebenar mereka.....tanpa meletakkan 'insight' bahawa mereka itu tidak wajar/layak berbuat demikian.

Pengalaman peristiwa DSAI dan juga inti sebenar yang telah berlaku menyedarkan saya saya bahawa kita tidak boleh menurut gelombang emosi sesuatu isu, apatah lagi jika ianya tidak ada sandaran dalam alquran dan sunnah; kegagalan menangani emosi sekadar membuka jalan permusuhan dan meletakkan ummah kepada jurang kemusnahan. Saya berharap dan berdoa agar itu semua dapat dihentikan.....

No comments: