Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, December 19, 2011

Kita yang sama-sama menunggu giliran...

Saya masih belum keluar dari fokus pemikiran yang terus datang berulang-ulang... Hakikat sahabat dekat yang kini menunggu keputusan ujian diagnosis menentukan penyakit sebenar yang dialaminya. Namun sebagai individu yang pernah mempelajari asas klinikal dan juga sains perubatan yg berkenaan serta mengamalkannya dalam perawatan pesakit, saya tidak dapat menolak bahawa sahabat saya kini mengalami tempoh waktu yang cukup sukar. Bagai menanti hukuman di meja juri...ketidak tentuan yang dibatasi pelbagai kelemahan kita sebagai insan.

Bercakap tentang ujian Allah...pada fokus jika kita sendiri tidak mengalaminya; memang sukar untuk meng'internalisasi'kan kesukaran dan 'kesakitan' yang dirasai. Saya juga pernah 'terduduk' tidak bermaya apabila disyaki menghidap penyakit yang tidak dipastikan diagnosisnya... debaran kencang yang cukup tajam dan memilukan.. Pada sela yang sama, berlaku kematian yang tidak diduga di kalangan mereka yang saya kasihi..

Dalam muhasabah sendiri, baru saya sedar bahawa saya sebenarnya tidak 'memahami' akhirat dan kematian seperti mana yang diajar oleh melalui Al Quran dan terjemahan sunnah. Saya bercakap dan terus bercakap tentang dunia yang sementara...tentang kematian yang pasti...tentang akhirat yang mendatang; namun bila diri diuji, seperti tidak percaya pada hakikat yang sering dihujahkan....betapa lemahnya saya, sehingga ia akhirnya menyedarkan saya bahawa saya ketika itu merupakan insan yang begitu cemas jika dihadapkan dengan kematian yang tiba-tiba... kenapa? sebab saya sebenarnya tidak pernah bersedia dan ... tidak pernah merancang untuk hakikat kematian...takut benar jika dilontarkan dengan persoalan mati, terlalu khuatir bila diri di'ancam' maut yang datang mendadak ...

Kita sebenarnya sama-sama menunggu giliran...namun melihatkan perit dan sukarnya kenyataan majoriti insan apabila dihadap kisah kesedihan dan kebarangkalian untuk menghadap kematian dalam masa yang terdekat dalam keadaan yang tidak disangka-sangka; fokus perspektif kita terhadap kematian perlu diubah serta-merta...

Yusof Al Qardawi menukilkan bahawa setiap mukmin itu gembira dan cinta kehidupan kerana kehidupan ini membenarkan dirinya untuk terus melakukan kebaikan di jalan Allah....dirinya juga gembira apabila menghadapi kematian kerana itu yang membawanya segera menemui Allah dan bersegera menunggu di barzakh yang merupakan satu dari taman-taman syurga sebelum tibanya akhirat.

Kita sama-sama perlu mengisi kehidupan ini dengan kebaikan demi kebaikan... yang terbaik apabila kita mengharapkan syahid di jalan Allah dalam apa jua yang kita perjuangkan demi menegakkan da'wah dan kebenaran. Bahawa mereka yang meninggal dunia atas perjuangan ikhlas kerana Allah...akan terus 'hidup' di sisi Allah dengan rezeki-rezeki istimewa yang dizinkanNya...

(NB: Sahabat yang saya kasihi Dr.Latinah Mohamad kini dirawat setelah diagnosis Acute Promyelocytic Leukaemia disahkan minggu lalu, ..Hanya pada Allah saya bermohon kebaikan dan kesejahteraan beliau, sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengkabulkan Doa...)

No comments: