Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, December 18, 2011

Antara sebab seseorang gagal memilih jalan kebenaran...

Semasa saya belajar di sekolah menengah dahulu...guru saya selalu mengulang-ulangkan, pandanglah pada KEBENARAN itu sebagai subjek perbincangan; bukan pada mereka atau individu yang berbicara tentangnya. Manusia itu ada kelemahan, namun nilai yang disandarkan pada Allah adalah mutlak sifatnya dan tidak boleh dipersoal dan diremehkan.

Apabila kita berharap untuk diserlahkan pada kebenaran...hendaknya biarlah kebenaran itu yang kita pandang BUKAN individu yang memperkatakannya. Jangan sesekali bias pada latarbelakang sehingga menyebabkan kenyataan individu tersebut kita anggap bias lalu kita menolaknya begitu sahaja...

Fitrah manusia secara umumnya membenarkan sesuatu kebenaran...inginkan kebaikan serta mengharapkan jiwanya tenang serta menempa kebahagian dalam kehidupan yang dilaluinya. Meskipun manusia itu pada zahirnya berbeza, namun sekelumit niat dan harapan di hatinya pasti mengharapkan sesuatu yang gembira dan bahagia dalam jiwanya.

Namun...fokus yang diserang habis-habisan oleh iblis dan syaitan (jin dan manusia) dalam jiwa manusia ialah bisikan-bisikan kejahatan terhadap perkara yang disukai oleh kelompok yang telah dihalau Allah dari syurga serta dijanjikan akan neraka itu.

Bisikan yang datang dan pergi secara berulang...hadir dan wujudnya sentiasa dalam setiap apa yang dilakukan insan iaitu antaranya ialah MEMANDANG RENDAH PADA SESEORANG YANG DIRASAKAN TIDAK SETARAF DENGAN DIRINYA.

Kebenaran itu hanya menjiwai jiwa yang benar sifatnya. Benar pada akhlak, pada bicara, pada hati serta benar pada objektifnya. Tanpa melandaskan ciri benar...sesebuah hati itu gagal memanfaatkan sifat kebenaran itu untuk diterjemahkan dalam dirinya sendiri.

Sesungguhnya, cabaran paling utama untuk dilaksanakan hari ini ialah menterjemah apa yang diucapkan...apa yang dibicarakan...apa yang dianjurkan dan apa yang di'titah'kan untuk diamalkan...sehingga ianya menjadi cara hidup ikhlas yang menyasarkan setiap amalan sebagai ibadah semata-mata kerana Allah SWT.

Gagal 'memandang ' Allah sebagai objektif mutlak, menyebabkan insan terus 'engrossed' terhadap 'self recognition' sesuatu keadaan yang bakal memusnahkan harapannya untuk 'menang' di hari akhirat. Ini merupakan sebahagian dari tafsir surah At Takathur yang baru sahaja saya pelajari intipatinya....

No comments: