Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, August 20, 2010

Apabila insan 'dibakulsampahkan'....


Saya menangis lagi semalam...tatkala membaca kisah pembuangan bayi yang terus menjadi-jadi...kian rakus dan menjadi ruji dalam kisah dan sensasi. Naluri ibu mana agaknya yang tidak tersentak apabila menatap bayi yang baru dilahirkan itu terus dianggap sebagai sampah...dibuang dan dibiarkan sedemikian.


Pengalaman saya semasa bekerja di wad NICU (Neonaral Intensive Care Unit); bayi yang baru dilahirkan, meskipun kelihatan begitu lemah dan menunjukkan tanda-tanda mengalami masalah klinikal yang serius, namun saya perhatikan insan comel itu Allah izin mempunyai tahap kemandirian (survival) yang cukup tinggi....itulah rasahati yang sering terungkap semasa saya saban hari ditugaskan menjaga rawatan dan pengurusan klinikal bayi-bayi berkenaan....itulah juga yang terpatri dalam hati dan fikiran saya sehingga kini.

Satu lagi keindahan yang ingin saya kongsikan ialah....sukar saya jelaskan betapa saya begitu takjub dengan comel dan indahnya rupabentuk seorang bayi yang baru dilahirkan...begitu sempurna kelihatannya, kelihatan bersih dan suci; biar bagaimana rupa paras ibu atau ayahnya; sama ada lahir dari zuriat yang diiktiraf di sisi syara' mahupun sebaliknya, namun keindahan dan ketenangan hati apabila menatap bayi-bayi itu begitu menenangkan hati dan perasaan, terlalu comel sekali kelihatannya...walaupun saya ketika itu belum lagi menjadi seorang ibu, namun itulah naluri dan perasaan saya bila melakukan attachment di wad postnatal selepas berada di NICU sebelum itu.

Pengalaman melahirkan sendiri bayi-bayi serta membesarkan mereka...juga memperkukuhkan intipati perasaan saya sebagai seorang ibu; demikian sempurnanya ciptaan Allah yang Maha Berkuasa. Lantaran itu...hati saya begitu sayu, sedih, geram dan terlalu marah apabila melihat insan-insan yang tidak berdosa itu disia-siakan...malah diperlakukan seperti sampah. Apakah agaknya sebahagian generasi muda kita hari ini tidak pernah membaca Alquran dan tidak tahu bahawa itu semua adalah dosa yang menjerumuskan diri ke dalam neraka? Bantulah saya untuk menolong mereka...

"Dan peliharalah dirimu dari siksaan yang tidak khusus menimpa orang yang zalim saja di antara kamu, dan ketahuilah Allah amat keras siksaanNya" maksud ayat 25 surah Al Anfal. Ya Allah bantulah kamu melakukan amr ma'ruf dan mencegah kemungkaran...lindungilah kami dari azabMu.

No comments: