Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, June 12, 2010

Tentang hakikat di sebalik SUBSIDI GULA...

Sejak beberapa minggu yang lalu, ketiadaan gula pasir di kedai mahupun di pasaraya utama di sekitar kediaman saya di Bangi terasa begitu ketara, ia juga merupakan situasi yang dilaporkan terjadi hampir di seluruh negara. Entah ke mana hilangnya gula...

Gula merupakan barangan keperluan yang disubsidikan oleh kerajaan. berbanding harga sebenar kira-kira RM 3.00+++; ianya dijual pada hargu runcit kurang RM2.00. Saya sebenarnya kurang arif berhubung mekanisma pembayaran harga subsidi ini sebelum ini.

Sebenarnya, harga sebenar gula kekal pada RM 3.00+++; lebihan harga yang perlu dibayar oleh kita semua sebenarnya dibayar oleh kerajaan menggunakan duit kita kepada pengilang gula yang kini dikuasai oleh Raja Gula Malaysia yang merupakan individu terkaya di negara ini. Duit yang wajar digunakan dan disalur untuk pembangunan yang lebih berfaedah.

Bayangkan entah berapa billion RM perlu dilunaskan oleh kerajaan sebagai keuntungan tetap kepada mereka yang mengusahakan sektor berkenaan.Subsidi di satu segi sebenarnya merugikan kita secara keseluruhan...yang pasti, pengeluar juga yang meraih keuntungan tetap.

Namun...mungkin ada dengki dan irihati dalam rantaian perniagaan (bayangkan untung berbilion oleh penilang gula)...peniaga di rantaian perniagaan juga ingin menuntut sebahagian keuntungan tersebut kerana mereka menjual pada keuntungan yang minima. Subsidi hanya mengalir kepada pengeluar...bukan peniaga tengah dan bukan pengguna.

Dan gula terus menerus 'tiada'

No comments: