Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, April 6, 2010

Cenang yang menyayatkan...

Saya ke pantai Cenang Langkawi hampir 10 tahun yang lalu. Ketika itu Pantai Cenang masih mengekalkan pemandangan laut dan kampung tradisi yang begitu mendamaikan. Saya sempat singgah ke pantainya, menghargai keindahan pantai tersebut meskipun ketika itu saya sedang mabuk mengandungkan anak yang kedua.
Ketika itu...underwater world masih dalam pembinaan/ ubahsuai. Tidak banyak kedai di sekeliling mahupun sepanjang Jalan Pantai itu. Hotel-hotel juga tidak begitu banyak.
Baru-baru ini saya ke Langkawi sekali lagi. Satu perubahan yang sangat ketara, kebetulan tempat saya bertugas di resort berdekatan dengan Jalan Pantai Cenang. Sempat meluangkan masamelihat persekitaran Jalan Pantai cenang pada sebelah malam...aduhh...satu situasi yang sangat tidak saya duga sama sekali. Kadang saya terasa seperti berada di dunia luar yang tidak pernah mengenal Islam. Pub dan minuman arak merata-rata..pemandangan tidak ubah seperti kesibukan di kotaraya ternama.
Perlukah kita mengikut kehendak orang-orang yang tidak percaya pada Allah dan rukun iman lainnya semata-mata untuk mencipta keuntungan ekonomi. Yang jelas apabila saya perhatikan betapa jurang ekonomi masih luas antara penduduk tempatan dan mereka yang sibuk berniaga atas nama pelancongan. Kembara saya ke seluruh pulau mendekatkan saya pada realiti bahawa ramai lagi penduduk di pulau itu yang masih mengekalkan latarbelakang tradisi pertanian, menangkap ikan serta bertani dan menoreh getah.
Setiap kali melintas di Pantai Cenang pada waktu malam...hati saya begitu sakit melihat arak diteguk sewenang-wenang di pub-pub yang disediakan khas untuk mereka yang datang.Jika kita perlu patuh kepada peraturan negara luar apabila kita keluar bertandang...kenapa pula di negara kita sendiri kita terpaksa tunduk dengan kemahuan mereka. Ini benar-benar menyayatkan...

No comments: