Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, April 22, 2010

Mengambil sesuatu yang bukan milik kita....

Katalah saya terjumpa wang di tengah jalan...guru saya dahulu berpesan...wang itu tak boleh kita milikkkan sesuka hati..ianya hak seseorang, boleh ambil tapi sedekahkan pada tempat-tempat / individu yang memerlukan.

Mengambil sesuatu yang bukan hak kita...sangat mudah untuk didefinisikan menurut pemikiran dan pandangan secara kasar. Ianya juga mudah untuk kita amalkan. Namun...sesuatu yang bagi saya ramai antara kita terlepas pandang ialah bila mengambil imbuhan gaji/ elaun tanpa memenuhi syarat/ terma jawatan yang kita isi.

Seorang sahabat saya tadi terkedu dan geram menahan marah...sebahagian besar pensyarah yang dipertanggungjawabkan hadir menyelesaikan bahan pengajaran tidak hadir dengan alasan yang SEBENARNYA boleh dielakkan. Ciptaan alasan hadir ke seminar, persidangan...dan seribu satu lagi alasan; menjadi tema untuk tidak menghadirkan diri dalam sesi tersebut. Ianya secara langsung membebankan sahabat saya dengan tugas berganda yang tidak disangka-sangka.

Susah sangat kah untuk berkomunikasi...meminta izin untuk tidak hadir dan menggantikan waktu yang sepatutnya diamanahkan itu dengan bahan penulisan yang akan dihantar menurut julat waktu yang dipersetujui. Saya tidak percaya dengan alasan gagal memenuhi tugas mengajar dan duduk menyiapkan bahan mengajar dengan alasan-alasan selain dari kecemasan/ kematian. Jika lah seseorang itu mempunyai mesyuarat kecemasan, waktu mengajar sentiasa boleh diganti pada waktu di luar waktu rasmi mahupun cuti pada hujung minggu.

Jangan sesekali mengambil yang bukan hak kita...jika masyarakat kita terlalu berhati-hati dengan makanan yang mungkin tercemar dengan lemak babi/ najis yang tidak boleh dimakan; sewajarnya manusia yang mengaku bijak pandai ini lebih berhati-hati terhadap sesuatu yang lebih jijik dari najis/ babi ( khianat pada amanah yang wajid ditunaikan). Ini pandangan saya.....

No comments: