Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, April 15, 2010

Adakah kerana kita semakin malas dan materialistik...?

Satu fenomena yang semakin menyesakkan pada masa ini ialah perihal pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi.Nyawa tidak berdosa yang diperlakukan begitu hina malah setaraf dengan nilaian sampah yang tidak lagi diperlukan.

Generasi anak-anak remaja yang semakin tidak teratur cara pemikirannya; cerita tentang serangan ke atas guru( dalam bentuk fizikal dan lisan) juga begitu ketara. Ironi nya; ibubapa anak-anak remaja ini biasanya akan begitu gigih mempertahankan anaknya walau nyata anaknya itu perlu dibimbing.

Dua fenomena ini adalah hasil (outcome) dari proses yang mengambil masa yang panjang. Jikalah penyelesaian untuk isu-isu ini perlu diberikan perhatian, saya melihat ibubapa hari inilah yang sebenarnya perlu diutamakan dalam pengislahan isu tersebut. Kecelaruan sosial yang kian menghakis ini bermula dari keluarga.

Kita ini di mana sebenarnya? Saya sering menerima brosur mengenai pendidikan, kaunseling mahupun bengkel motivasi penambaikan semangat/ motivasi dan sebagainya....kos yang menelan ribuan ringgit serta diadakan di resort/hotel bertaraf lima bintang atau lebih. Platform untuk menimba ilmu sebenarnya terlalu banyak...tinggal lagi kita yang perlu memilih platform ilmu yang mana untuk dimanfaatkan. Ilmu dari sebuah buku tidak akan menyerap dengan sendirinya tanpa usaha membaca, berfikir dan mengamalkannya. Demikian juga pada ilmu dari mereka yang pakar...cumanya saya melihat pakar yang menganjurkan kursus ribuan ringgit itu lebih ber objektif kan keuntungan, hiburan dan santai di samping pautan ilmu yang begitu dangkal dan kadangkala terbawa-bawa dengan gaya mereka yang tidak mempunyai ilmu tentang ilmu akidah dan Islam. Jika analisa korelasi ekologi...saya menganggarkan insiden kejadian buang bayi/ pendaftaran bayi luar nikah berkadar secara langsung dengan nilai kursus motivasi yang diadakan.

Perlukah kita menunggu manusia seperti Buzan atau De Bono untuk menyuruh kita berbuat itu dan ini...menyuruh kita memaksima kan kapasiti minda dan menggunakan apa sahaja kapasiti yang ada sedangkan pernyataan-pernyataan itu, temanya telah lama dibahas dan disampaikan di dalam kalam Allah.

Kekusutan yang terjadi pada hari ini ialah kerana sikap dan amalan kita terhadap tazkirah kalam Allah iaitu alquran...yang lebih ironi lagi apabila air bacaan alquran dijaja dengan nilai komersial serta diwar-war kan dengan pelbagai khasiat termasuk merawat anak yang degil dan nakal; Rasullullah SAW tidak pernah mengajar kita memperlakukan Alquran sedemikian....

No comments: