Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, April 20, 2010

5 star leaders versus 5 star spouse/ mum/ dad

Saya agak 'skeptical'bila bercakap tentang 'rating' sesuatu. Agak fobia juga bila bercakap tentang sesuatu yang bertaraf 5 bintang. Biasanya...5 bintang kita kaitkan dengan perkhidmatan hotel atau kemudahan percutian. Namun...sering juga ianya dikaitkan dengan kepimpinan; atau ciri-ciri yang dikehendaki oleh sesuatu organisasi.

Saya pernah membaca buku tentang kepimpinan oleh Mustafa Masyhur...begitu juga dengan buku Pengurusan Perniagaan dan Kepimpinan; tidak kurang buku berasaskan motivasi dan sebagainya.Namun...saya jarang mengambil berat tentang bintang-bintang yang diperuntukkan untuk mencirikan seseorang berdasarkan kepimpinannya.

Secara peribadi, saya menganggap kepimpinan adalah tanggungjawab yang terpikul untuk dilaksanakan...suatu amanah yang MESTI disempurnakan...di mana pahala dan dosanya merupakan sesuatu yang pasti dihisab di hari kemudian. Kepimpinan mencirikan seseorang dengan suatu hakikat yang perlu disandarkan dengan akidah yang benar, kerendahan hati serta mempunyai pendirian dan pandangan penuh ilmu dan bersifat strategik. Sandaran terhadap outcomes ialah 'to please Allah', bukan mencari kepuasan hati di sisi manusia. Ianya juga bukan tiket untuk bermewah-mewah serta menggunakan apa sahaja demi mencapai agenda peribadi. Jeliknya sifat tersebut...kadang-kadang menakutkan saya jika tanpa sengaja ianya turut saya raikan.

Bintang-bintang kepimpinan adalah sifat yang disandarkan pada 'benchmarking' tertentu...biarlah berapa bintangpun, namun bagi saya...tanggungjawab yang paling utama perlu disandarkan berasaskan di mana kita berada;...

Sebagai wanita, saya berpendapat peranan dalam keluarga wajar dibintangkan sebaik-baiknya. Peranan isteri dan ibu...tidak boleh diwakilkan...namun bintang kepimpinan di tempat kerja boleh didelegasikan kepada yang sesiapa lebih layak dalam keadaan yang memerlukan.

No comments: