Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, April 30, 2010

Tentang "Pelan Strategik"

Saya bukan pakar strategi...cuma saya nak berkongsi dan bertanya:

1. Bagi saya Pelan Strategi adalah matlamat jangka panjang...kita bukan sahaja berhasrat mencapai sesuatu tetapi akan cuba mewujud dan mengekalkan suasana yang kondusif untuk mencapai hasrat tersebut; maknanya kita bukan terkejar-kejar untuk mencapai matlamat berbentuk 'nombor' tetapi kita juga perlu bertungkus lumus mengilham dan mengamal budaya kerja yang cemerlang dan sinergi serta ada semangat berpasukan dalam keseluruhan ahli/ isi organisasi.

2. Oleh itu, Pelan strategi bagi saya, dirancang secara 'gradual' tetapi berterusan dengan komitmen serta penuh iltizam; bermula di medan lapangan serta didokumentasikan dalam bentuk yang paling mudah. Semakan literature dan case study juga penting bagi tujuan mengambil teladan serta pengajaran.

3. Kita boleh merangka Pelan Strategi di mana-mana...tidak perlu di sebuah tempat yang terasing atau jauh dari tempat kita bekerja. Bagi saya...sangat tepat jika kita buat Plena Strategik itu di suatu tempat yang paling teruk di organisasi kita...bagi memberikan kita 'insight' yang betul serta membolehkan kita sedar tentang realiti di bumi yang nyata.

4. Kita perlu merangka Pelan Strategi dengan mengambil iktibar dan contoh yang telah disaran dari Alquran dan Rasulullah; bukan mengambil strategi dari kisah binatang atau cerita kanak-kanak.Mengambil ilham dari yang pemikir bukan Islam tidak salah jika ia memang berguna untuk tujuan berkenaan tetapi sumber alquran dan hadith sahih tidak boleh ditinggalkan.

5. Merangka pelan Strategi bukan cerita yang boleh dikarang dalam masa sejam...diberi masa sehari untuk sumbang saran tanpa sumber...lalu berjela perbincangan yang tidak henti-henti dan tiada bukti asas.

6. Jika saya CEO sebuah syarikat; saya takkan labur ratusan RM untuk organisasi saya semata-mata untuk merangka Pelan Strategi. Wang tersebut perlu dimanfaatkan untuk strategi memperkukuh organisasi...bukan dengan berbincang di hotel 5 bintang.

Ini pandangan saya

No comments: