Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, March 29, 2010

Tentang "weight reduction"

Tiada jalan pintas untuk mendapat berat badan yang ideal. Meski di pentas media atau pelbagai iklan memberikan pellbagai alternatif termasuk rekabentuk senaman....saya dengan rendah hati ingin menyatakan bahawa sehingga kini tiada cara untuk mengurangkan berat badan selain kawalan diet/ pemakanan dan juga bersenam. Segala-galanya itu sebenarnya memerlukan usaha yang konsisten.
Pengurangan berat badan akan membawa kepada berkurangnya risiko mendapat masalah diabetis, darah tinggi dan masalah jantung. Begitu berkesannya pengurangan badan sebagai strategi tambahan rawatan sehinggakan pengurangan berat ke sekitar julat yang ideal memboleh risiko berkenaan dikurangkan sehingga lebih 30%. Rawatan ubat sebenarnya merupakan antara langkah mengawal kerosakan organ akibat gula dalam darah dan juga tekanan darah yang tinggi...kajian menunjukkan bahawa ubat-ubatan sahaja tidak berkesan untuk mengawal paras gula dan tekanan...perubahan gaya hidup dan cara pemakanan perlu dilakukan dengan penuh istiqamah.
Jangan sekali-kali mengikut iklan yang tidak diketahui sumbernya...sumber yang dikatakan sesuatu ubat kurus yang tiada bahan kimia atau selamat; malah pilihan membuat pembedahan menyedut lemak...semuanya mengundang pelbagai risiko.
Tiada jalan singkat mencapai berat badan ideal...saya juga menganggapnya sebagai satu jihad perasaan yang memerlukan kekuatan dalaman...

1 comment:

nur.najib said...

salam kak malina..agreed.controlled eating habit + exercise is the only way.i tried this and already lost 10 kg in 4 months.even lambat tp tak bounce back.badan pon lebih sihat & tak cpt lemah.but my blood count still rendah but not that bad as masa pregnant ritu.