Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, May 17, 2016

Tentang sebuah doa yang dikabulkan...

Pesanan Allah SWT dalam beberapa ayat di dalam quran yang menegah kita menggunakan bahasa sarcastic..

Saya selama bertahun-tahun tidak mempedulikan implikasi penggunaan perkataan, bahasa mahupun intonasi. Kala saya diasak rasa marah dan geram, susunan bahasa bernada sarcasm itulah yang saya pilih. Terkadang juga, kita berniat untuk berlapik..namun adapula intonasi atau mimik muka yang menyatakan sebaliknya.

Satu kesilapan yang tidak boleh saya lupakan apabila saya menggunakan bahasa perli atas kesilapan seorang pelajar yang sebenarnya telahpun saya maafkan. Namun, atas sesuatu di dalam hati saya yang tidak mengambil berat bentuk-bentuk bahasa yang perlu digunakan...terserlah kesilapan itu dalam keadaan yang begitu menyesakkan sekali.

Selepas mendekati bahasa alquran serta memuhasabah isi-isi alquran dalam kehidupan, betapa kesalnya saya mengenang saat saya menggunakan komunikasi sarcastic terhadap pelajar yang berkenaan. Ada kala ingin sekali saya menghubunginya untuk menyatakan kesal saya atas tindakan sedemikian, namun disebabkan begitu panjang waktu yang telah berlalu...membiarkan sahaja niat saya terbiar sedemikian.

Saya berdoa kepada Allah andai satu hari nanti ada peluang untuk saya kembali padanya dan berbahasa dalam bahasa lisan yang penuh kebaikan.

Sempena hari guru semalam, saya menerima hadiah yang begitu istimewa. Demikian Allah susunkan....alhamdulillah...sebak kekesalan yang saya simpan bertahun-tahun itu akhirnya berakhir dengan kiriman sms ucapan Selamat Hari Guru serta doa dari pelajar yang pernah saya sakiti itu. Tiada ekspresi yang dapat menggambarkan perasaan saya...sesungguhnya Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang serta Maha Mengabulkan doa..






No comments: