Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, May 4, 2016

Saya mohon nasihat dalam isu-isu berikut...

1. Pembuat dan penjual kuih- menbuka tempahan kuih dengan promosi utk disedekahkan sempena iftar di pusat anak yatim. Info dari beliau, sesiapa yg hajat bersedekah utk anak yatim berbuka puasa, boleh mesej beliau utk buat tempahan..

2. Penjual/ supplier buku utk pusat tahfiz membuka tempahan buku utk tujuan infaq sempena kejadian banjir. Sesiapa yg hajat nak buat infaq buku boleh hubungi syarikat mereka dan pilih bentuk-bentuk buku/ jumlah wang untuk diinfaq kan.

3. Pengendali kursus topik-topik utk mantapkan amalan sbg muslim. Menjemput pelajar/ anak yatim hadir, dalam masa yg sama membuka tawaran infaq utk sesiapa yg hajat utk menaja kehadiran pelajar/ anak yatim tersebut.

Saya terfikir, andai semua lapisan penjual/ peniaga termasuk nelayan mengguna idea yang sama:

Nelayan yg terhimpit dengan peraih yg dikatakan sering mengambil ikan mereka dgn harga yg murah...membuka tawaran infaq dari orangramai untuk menyedekahkan ikannya ke Pusat Anak Yatim/ orang miskin...

Atau peniaga jalanan, giat berkempen dapatkan dana utk sedekahkan kuih/ sayur jualannya utk disedekahkan ke dewan makan pusat tahfiz...

Saya tidak berniat utk memperlekeh sesiapa tapi hati saya tak comfortable dengan urusniaga yg ambil kesempatan atas nama agama..maafkan saya..

No comments: