Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, May 7, 2016

Menyusun jalan kembali kepada Alquran

Bertahun-tahun saya membaca AlQuran tanpa mengambil usaha serius untuk memahaminya. Sangka saya, cukuplah dengan membaca..ia sudah dikira sebagai ibadah yang diredhai Allah.

Namun, selepas saya melalui beberapa fasa pembelajaran dan pengalaman, saya mula menyedari bahawa terdapat 'points' penting yang saya terlepas pandang. Sehingga menjadikan saya kadang-kadang 'clueless' dengan apa yang saya lakukan sebagai pengisian sebagai seorang muslim.

Sebaik menyedari kesilapan mengabaikan isi-isi alquran..iaitu saya hanya membaca secara mendatar tanpa memahami maksud sebenar, saya tercari-cari cara bagaimana atau pendekatan bagaimana perlu saya lakukan untuk mengatasi kesilapan dan kelemahan masa lalu.

Sesungguhnya, saya melakukan kesilapan terbesar apabila meninggalkan alquran sepenuhnya dalam konteks keilmuan, pembelajaran, cara hidup serta bimbingan-bimbingan yang perlu saya perolehinya dari Quran dan juga petunjuk sunnah.

Jalan kembali kepada Alquran bukan jalan mudah sepertimana kita mendengar radio, lagu-lagu atau menonton TV/ wayang cerita. Ia bukan usaha penuh berfoya-foya atau berpeleseran tanpa tujuan. Jauh sekali dalam mengharap pulangan dalam bentuk kefahaman mahupun kekuatan untuk menterjemahkannya dalam masa singkat.

Apatah lagi dalam dunia penuh dengan pengisian/ aktiviti online ini...kita kadang-kadang tenggelam dalam perbahasan dan isu yang tidak perlu serta mungkin membuang masa dalam keadaan yang tidak produktif.

Sesungguhnya saya mengambil masa yang cukup panjang untuk menyedari rutin yang saya rasakan tidak berdosa itu untuk ditinggal dan ditanggalkan sepenuhnya dari rutin kehidupan.

Ia merupakan jalan yang penuh dugaan. Jalan yang memerlukan komitmen dan pengorbanan.

Terpulang pada kita untuk memilih keutamaan dalam pengisian kehidupan. Sesungguhnya, dengan izin Allah jua apa yang kita doa dan harapkan bertepatan dengan keredhaanNya utk menjadi kenyataan.

Keajaiban yang tidak putus-putus terus berlaku sebaik saya menetapkan niat dan arah kehidupan untuk mempelajari alquran. Sesuatu yang selama ini saya rasa mustahil, namun kekuasaan Allah SWT adalah mutlak dan mengatasi segala-galanya. Subhanaallah, wal hamdulillah.

Betapa pula saya menyedari bahawa kerendahan hati dan ikhlas kembali memohon doa dan ampun dariNya adalah prerequisite sebelum kembara kembali kepada Alquran itu untuk kita lakukan. Tanpa kerendahan hati dan keikhlasan doa dan taubah...ia menjadi satu jalan yang berakhir tanpa tujuan...

No comments: