Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, May 10, 2016

Emel yang berbalas....

Silap saya yang selama ini tidak menyedari pentingnya membalas SETIAP emel pelajar sebaik-baiknya. Segala-galanya bermula apabila patah- patah perkataan ini tajam menusuk ke telinga saya..

"Yes Dr., I sent you email but you didn't reply"

Ya...bicara itu berat menatap dada dan fikiran saya. Owh...saya membiarkan kesilapan bertahun-tahun itu tanpa mempedulikan untuk memohon maaf atau bercakap dengan terus terang pada insan-insan yang hadir berkongsi ilmu bersama saya. Sungguh...tanpa mereka, pasti saya juga tenggelam dalam karat-karat pemikiran tanpa diasah daya intelek dan ingatannya. Allah jua yang mengizinkan saya dalam laluan ini...bersedia dan berusaha memenuhi niat dan menatap setiap mata dan hati yang datang untuk berkongsi ilmu.

Mulai semester ini, sebahagian besar assignment saya 'kerahkan' untuk dihantar melalui emel. Mulanya, saya bimbang andai kotak terima emel (inbox) saya berserabut...atau penuh dengan emel spam yang sibuk untuk 'dilayan'.

Namun..sebenarnya, ia jauh lebih baik dari meminta pelajar menghantar dalam bentuk hardcopies. Submission kekal dalam memori inbox selagi tidak di delete; dan ia juga mengelakkan meja tulis saya penuh dengan pelbagai nota dan assignment pelajar yang bercampur aduk dengan surat-surat dan segala fail akademik. Saya juga tidak lagi bimbang assignment pelajar hilang atau ada yang mendakwa telah menghantarnya tetapi tidak saya sedari.

Alhamdulillah...selepas menerima teguran pelajar tentang emel mereka yang tidak saya balas itu...saya mula menjawab emel pelajar-pelajar saya satu-persatu.

Saya tuliskan ayat ringkas namun tepat untuk menjelaskan maklumbalas serta langkah penambahbaikan. Saya nyatakan perlunya perbincangan lanjut andai ada output yang mereka tuliskan dalam frasa yang saya sendiri tidak fahami.

Subhanaallah...nyata majoriti mereka gembira sekali menerima maklumbalas ringkas saya. Kegembiraan yang sukar saya perincikan nada auranya di sini. Nota-nota  balasan yang mereka tuliskan, beserta dengan penghargaan serta hampir semua diakhiri dengan ucapan doa yang menyentuh ke dalam hati.

Mana mungkin ada hadiah yang lebih istimewa dari kata-kata penghargaan serta tulisan yang mendoakan.... terasa kecilnya diri saya....   Allahu akbar...






No comments: