Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, November 9, 2015

Sebuah retro tentang semalam..

Jika bukan kerana hidayahNya, atau juga lowongan yang mengikat hati saya untuk mencari kebaikan…pasti saya masih terikat dalam kehidupan semalam. Satu kehidupan yang berlalu tanpa niat dan matlamat. Beredar tanpa tujuan, sekadar memenuhi apa yang ingin dilalui dan dinikmati.

Ironinya pula..pada waktu yang berlalu sebelum itu, saya payah mengakui kesilapan. Saya tidak memandang semalam itu sebagai suatu kekeliruan yang cenderung membawa dosa. Puluhan waktu yang berlalu dengan secara bersahaja…jauh sekali untuk memusabah agar tidak terus menerus melakukan kesilapan yang sama.

Antara dosa dan kesilapan saya, saya tidak memandang apa yang saya lakukan tanpa tujuan itu sebagai dosa. Saya cenderung merasakan bahwa saya seperti bukan pendosa. Lalu berlalulah hari-hari, merakamkan segenap dimensi dalam apa yang ditafsirkan oleh kebanyakan insan terhadap definisi kebahagiaan.

Saya cuba mendekati hidayah Quran; membacanya saban waktu. Namun, saya sedar istiqamah untuk dekat dengan pengertian yang dibawa oleh Quran..hampir tidak ada. Puluhan usrah dan tazkirah saya hadiri.Terkadang diberi peluang pula berkongsi kebaikan melalui penyampaian. Di kala ini, saya sangat menyesali hari-hari yang telah berlalu itu…saya sebenarnya menipu diri sendiri kerana kala itu saya sebenarnya TIDAK TAHU apa isi alquran. Obviously, I was just faking myself.

Kala ini, saya menghitung stamina yang masih dipinjamkan Allah untuk terus berlari. Terus mencari kekuatan untuk membuka ruang-ruang ilmu yang selama ini tidak saya hiraukan.

Bagai anak kecil yang baru memahami bahasa senyum..atau juga pengertian perkataan demi perkataan…demikianlah dengan bahasa Arab yang singgah dalam kehidupan saya ini dalam destinasi dekat kepada ArRahman. Sahabat saya yang turut hadir dalam halaqah bahasa siang tadi menangis sebak mengenang waktu remajanya yang juga seperti saya.

Penuh harapan… moga diizinkan Allah untuk kami terus belajar dan terus dekat dengan kalimahNya yang mulia

No comments: