Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, November 12, 2015

Amalan yang bagaimana membawa kita ke syurga..?

Antara maksud hadith Rasulullah SAW yang paling saya ingati maksudnya ialah untuk kita tidak memandang remeh terhadap apa jua yang kita lakukan. Antaranya, berjumpa dengan saudara semuslim dengan senyuman (walaupun muslim itu kita tidak kenal rapat dengannya) atau bersedekah walaupun hanya dengan separuh dari tamar.

Saya sering berfikir…bertanya pada diri sendiri. Entah amalan saya yang bagaimana merupakan sesuatu yang dipandang di sisi Allah SWT. Selalu juga..kadang-kadang saya terlupa untuk meniatkan sejujur-jujurnya ikhlas dengan amalan yang dilakukan. Ada juga..sekadar bersaing dengan manusia lain. Atau juga tewas disebabkan ada keadaan yang menyebabkan saya kalah atau tercabar untuk meneruskan perjuangan.

Siang tadi, dalam sesi bertukar-tukar hadiah sempena sesi retreat jabatan,…saya tergamam seketika apabila deskripsi tentang diri saya disebut oleh seorang staf di tempat saya bekerja. Sebelum menyebutkan nama saya..dia menyebut beberapa perkara, yang saya rasa rasa itu orang lain. Lebih pelik apabila disebutkan, pegawai yang akan menerima hadiah darinya itu memberikan kad padanya setiap tahun. Pasti, itu bukan saya… Namun, seketika kemudian, nama saya dipanggil ke hadapan untuk menerima hadiahnya.

Saya betul-betul terlupa…bahawa saya saban tahun menghadiahkan kad ucapan selamat menyambut ramadhan dan aidilfitri kepada setiap staf di jabatan. Satu perkara yang saya anggap biasa, rutin…dan mungkin juga tidak dipandang; walaupun jauh di hati saya, saya meniatkannya sebagai satu dari usaha saya untuk mereka yang menerimanya dekat dengan tazkirah serta terpanggil untuk kembali ke jalan Allah SWT.

Allah SWT jua yang Maha Mengetahui tentang diri saya, Dia juga yang Maha Mengetahui segala isi hati. Semoga Allah menerima amalan-amalan kita, Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

No comments: