Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, November 21, 2015

Kita telah kalah tatkala berpecah..

Allah melalui firmanNya dalam Quran jelas mengingatkan kita untuk berpegang pada taliNya dan jangan berpecah belah..secara keseluruhannya.

Bersatu padu demi aqidah adalah keutamaan. Maknanya mengutamakan Allah dan sunnah Rasul adalah keutamaan yang tidak boleh dikemudiankan.

Konteks ini takkan mampu diterjemahkan jika isi Alquran kita tak faham.

Quran kita takkan faham andai terus bergantung pada terjemahan yang pada ungkapan perkataan terjemahan itu TERLALU banyak makna yang hilang

Quran kita takkan faham jika kita cuai dan ambil mudah untuk memahami Bahasa Arab.

Hari ini, ramai yang baca dan hafaz Quran..tetapi kita masih kurang usaha untuk faham dan merasai 'keajaiban' quran sebagai mukjizat dalam kehidupan. Adapula yang baca quran demi keajaiban-keajaiban yang tidak disandarkan pada sebarang tafsir atau rujukan muktabar.

Apabila kita tak faham Quran, kita rela berkelompok untuk menang perjuangan. Kita kata kita perlu istiqamah berjuang dalam kelompok yang menjiwai aspirasi Islam demi keredhaan Allah, dunia dan akhirat. Tapi kita tidak apakan perpecahan..rela pula bergaduh sesama individu seaqidah.

Sesungguhnya kita telahpun kalah apabila kita berpecah.

Jom kita tumpukan usaha belajar Bahasa Arab, belajar tafsir…pegang sungguh-sungguh kalam Allah dan amalkan sunnah. Kita kukuhkan aqidah, bersatu eratkan ukhuwah. Jangan biarkan kita terus berpecah..


No comments: