Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, May 5, 2015

Memandang pada hati dan diri sendiri..

Andai hidup ini bagai teori di makmal sains yang mana banyak keadaan yang boleh dikawal serta diselaraskan, pastinya mudah untuk kita 'menekan' butang keputsan agar hati sentiasa tenang dan bahagia. Realiti insan dalam kehidupan dunia tidak begitu. Ada kala kita waras untuk berfikir namun dalam banyak waktu pula, sering terbawa dengan emosi yang lupa pada hakikat iman kepada Allah dan hari akhirat.

Saya sebenarnya sekali lagi 'terpukul' dengan sikap sebahagian individu yang merasa OK menolak sesuatu tanggungjawab yang diberikan gaji bulanan dengan entah apa alasan.  Pernah saya 'mencacai' mencurah rasa geram… pada sesuatu yang dilihat sebagai begitu aneh sekali apabila seseorang yang mengaku pada akidah Islam yang benar, yakin wujudnya Tuhan Maha Esa  dan hari pembalasan namun di satu dimensi kehidupan mencipta makar-makar yang mencampakkan dirinya dalam penipuan pada diri sendiri….

Namun firman Allah SWT yang beberapa kali berulang, menghamburkan geram-geram itu pada keinsafan untuk diletakkan terutama pada diri saya sendiri.

Sesiapa yang membuat amal yang saleh, ia adalah untuk untuk dirinya sendiri, dan yang membuat kejahatan akan (ditimpakan) keatas diri (pelaku)nya. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan. Maksud Ayat 15 Surah Al Jathiyah)

Saya banyak membuat kesilapan selama ini apabila sering melontarkan rasa tidak selesa apabila berhadapan isu atau sebarang masalah. Jarang sekali saya lontarkan kesalahan itu terutama dan pertama-tama pada diri sendiri. Namun, stress atau keadaan tekanan yang datang memuncak kembali reda apabila saya meletakkan sepenuhnya tanggungjawab untuk memperbaiki diri, memperbetulkan kesilapan serta berusaha untuk memaafkan dan melupakan segala apa yang saya ranking kan sebagai punca kesilapan.

Betul, dalam banyak keadaan…mengambil tanggangjawab memperbaiki, memaaf dan melupakan adalah sesuatu yang terbaik untuk terus positif dan membina setting yang konstruktif. Fokus ini pula tidak boleh kita pisahkan atas sifat dan ketaatan sebagai muslim yang berusaha untuk memelihara iman dan ihsan. Kerja kita adalah terjemahan ketaatan dan aqidah kita sebagai muslim yang berusaha memelihara iman dan taqwa.

Kunci membaiki keadaan sebenarnya adalah memandang dan memperbaiki apa yang ada di dalam hati dan diri sendiri.

Ya Allah, mudahkanlah urusan ini buat kami...

No comments: