Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, May 22, 2015

Tentang kita, interaksi dan dinamik emosi...

Pernah dahulu tatkala dilanda kesusahan atau derita di sanubari….saya terfikir untuk ke rantau asing, jauh dari manusia sekeliling. Sendirian membawa hati dan diri, mungkin juga mengubat keperitan dengan menggembala kambing-kambing atau bertani. Mungkin di sana ada ketenangan yang membawa saya menyelami erti da'wah dan kehidupan yang perlu diterjemahkan sebagai muslim.

Namun detik itu tidak pernah terjadi.

Saban waktu, dalam liputan hari-hari…saya diizinkan Allah SWT untuk terus berinteraksi sesama insan, atau juga makhluk-makhluk yang menumpang persahabatan atau kasih sayangnya, atau juga dengan insan yang tiada kena mengena dengan saya namun wujud sebagai entiti di dalam sistem yang perlu saya hayati.

Interaksi sesama insan…ulangan nasihat tazkirah dari Allah swt di dalam Al quran. Sebahagian mereka membantu antara satu sama lain menyesatkan manusia, memerangi manusia, menyakitkan manusia lain,  membunuh para utusan Allah, mentertawakan manusia beriman, saban mengeluarkan rhetorik pembohongan dan kedustaan, bakhil dalam usaha dan harta…sifat-sifat nifaq dan kufur..

Hakikat menghadapi manusia adalah ruji yang mendepankan kita dengan ujian. Saya pula sering tewas menghadapi manusia yang sebenarnya syaitan datang menyesatkan keimanan dan kesabaran. Menambah emosi kemarahan serta menyakiti sesama sendiri. Sungguh pada usia ini saya tidak mampu untuk terus ditindas atas nama kebaikan atau diplomasi. Ada masa kita perlu bangkit mempertahankan diri, namun nampak gayanya manusia-manusia sekeliling yang tidak dekat dengan tazkirah Alquran atau teladan sunnah…bersuka hati menghentam dan berpoya-poya menyalahguna kedudukan.

Andai diberi peluang…

Saya ingin sekali bertugas dalam skop tugasan yang saya cintai bersama insan-insan yang saya kasihi. saling berbudi dan memberi.

Saya rindukan insan-insan yang tegas memegang amanah tugas dan tidak berkira.

Saya  menaruh harapan yang tinggi agar  mereka  yang diberikan amanah kepimpinan menggunakan kedudukan untuk mendekatkan insan dalam organisasi pada kebaikan dan tanggungjawab aqidah.

Saya mahukan insan yang diberikan Allah kepakaran untuk menunaikan tanggungjawabnya dalam skop seperti yang diperlukan, bukan membebel menempelak orang lain yang sekadar menunaikan amanah di atas tanggungjawab yang sebenarnya tidak boleh ditolak.

Firman Allah SWT;

Kepada Allah segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan jika kamu luahkan apa yang ada di dalam diri kamu atau kamu rahsiakan..semuanya akan dihisab oleh Allah SW Maksud Surah Al Baqarah ayat 284)

Demikian sebenarnya, interaksi sentiasa berakhir dengan dinamik emosi…pada Allah kita sandarkan kekuatan diri dan hati untuk tidak melakukan dosa dan keburukan pada amanah yang telah diberikan.

No comments: