Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, January 24, 2014

Doa yang merupakan 'ibadah paling dekat di sisi Allah..

Rupa-rupanya kefahaman saya mengenai doa masih belum mendalam…banyak lagi yang saya baru pelajari dan sedari, dan kini masih dalam 'gear satu lagi untuk bergerak'. MasyaaAllah…alhamdulillah.

Dalam quran Allah berfirman maksudnya.."Dan Tuhanmu berfirman, "berdoalah padaKu, pasti Kukabulkan untuk kamu" (Surah Ghafir ayat 60). Allah menyuruh kita meminta apa sahaja. Dan setiap doa itu, pasti ditunaikanNya.

Doa merupakan ibadah agung apabila seorang hamba meletakkan sepenuh harapan kepadaNya, mengadu penuh harap dengan kerendahan hati.Merasakan penuh in-sight bahawa hebat bagaimana seorang manusia, kita sangat berharap dan bergantung kepada Allah SWT.

Kita perlu berdoa pada Allah dalam semua keadaan..baik senang mahupun susah. Kita juga perlu berdoa dalam setiap yang kita lakukan, moga setiap amalan itu membawa kebaikan dan pahala.

Merenung jauh…pada perjalanan kehidupan, saya nyata terpegun apabila mengingati satu demi satu permohonan doa saya dikabulkan Allah. Nyata topik yang dilontarkan oleh Syeikh Muhammad Shareef dalam Kursus online visionaire itu menjadi pencetus minda saya memikirkan himpunan anugerah Allah kepada saya yang tidak pernah saya syukuri secara mendalam selama ini… Allahuakbar..Ya Allah ampunilah dosa-dosa saya..

No comments: