Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, January 22, 2014

Berdoalah...dan teruslah berdoa...

Saya sempat berselisih dengan anak-anak pelajar yang saya kasihi..raut wajah mereka jelas menunjukkan penanda aras stress. Peperiksaan besar yang bakal mereka lalui, meskipun ada senyuman manis buat penawar keresahan yang semakin menebal.

"Dr...macamana dulu Dr. exam.."

Ingatan saya terus menggapai memori yang terus berbekas.

Baru semalam saya mengimbau segenap kenangan yang mana jika disenaraikan...subhanaAllah, begitu banyak doa-doa yang saya panjatkan kepada Allah SWT yang sehingga saat ini majoriti daripadanya Allah kabulkan.

Pada minggu peperiksaan akhir professional, saya mengalami gangguan emosi yang teruk. Sukar melelapkan mata serta paras indikator strees lampau yang sukar digambarkan. Fizikal saya begitu letih, minda yang sarat dengan hafalan dan hafalan fakta dan nota. Pada malam-malam terakhir sebelum exam saya menyerahkan sahaja kepada Allah SWT.

Sehinggalah pada malam sehari sebelum exam, seorang sahabat menceritakan beliau mendapat kes "cervical incompetence"...dan saya membuka nota mengenai tajuk itu sebelum cuba melelapkan mata pada malam tersebut. Dan.. subhanaAllah, itulah juga merupakan kes yang saya perolehi untuk peperiksaan keesokan harinya.

Terima kasih guru-guru saya yang telah mendidik saya..moga ganjaran yang tidak putus dari Allah SWT untuk anda semua..Aamin

No comments: