Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, January 21, 2014

Doa dan syukur...

Sesuatu doa merupakan manifestasi ibadah paling agung antara seorang hamba dengan Tuhan yang Maha Pencipta. Ia merupakan hubungan tanpa hijab yang menghubungkan makhluk dengan Tuhan Al Khallaq.

Sesuatu doa sentiasa dijawab dan diberikan ganjaran oleh Allah SWT; pada waktu doa itu kita mohon kepada Allah, ia sudah sedia dikabulkan. Doa dikabulkan dalam tiga keadaan: dikabulkan doa pada waktunya atau lewat sedikit; atau doa tersebut digantikan dengan perlindungan Allah SWT dari mara bahaya atau doa itu disimpan untuk ganjaran yang tidak dapat dibayangkan kebaikan dan keindahannya di syurga kelak.

Untuk itu kita perlu sentiasa bersyukur atas apa jua yang Allah anugerahkan. Antara resepi bersyukur ialah:
1. Sentiasa positif tanpa mengeluh.
2. Bersyukur pada Allah SWT atas setiap apa yang Allah SWT anugerahkan.
3. Baik atau sebaliknya, perlu sentiasa bersyukur pada Allah SWT.
4. Bersykur pada Allah SWT membawa hati memfokuskan pada yang kita hajatkan; dan itu membawa kepada penambahan kebaikan..

Syukur merupakan manifestasi kerendahan hati seorang hamba memanjatkan pujian dan syukur kepada Allah SWT atas segala apa yang dikurniakanNya..mengakui bahawa betapa diri sebagai manusia tidak mampu melakukan sesuatu kebaikan tanpa pertolongan atau dibukakan Allah hati untuk melakukan kebaikan tersebut.

No comments: