Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, April 2, 2012

Tentang "Menghafaz Al Quran"

Hafaz bermaksud memelihara... mereka yang menghafaz Al quran diberi anugerah Allah untuk memelihara Al Quran dengan kekuatan memori dan lidah mereka akan isi-isi tentang Al Quran. saya sesungguhnya teruja dan sangat menghargai insan-insan yang diizinkan Allah sebagai hafiz mahupun hafizah yang menghafaz (memelihara) al quran.

Mungkin pada usia saya, dengan tenaga dan kekuatan fikiran tidak sekuat pada usia muda..yang termampu dilakukan adalah untuk membetulkan segala kesilapan-kesilapan saya terhadap Al Quran. Saya membaca Al Quran sejak kecil..sejak saya mengenal usia persekolahan, namun isi Al Quran tidak saya ketahui seperti mana menghafaz atau mengingat kandungan fakta sekular sebagai seorang doktor mahupun ilmuwan perubatan. Saya membaca Al Quran dalam bahasa arab namun saya tidak menguasai bahasa arab.. berkali-kali mencuba, seringnya terhenti di peringkat nahu dan fi'il...Sebahagian besar tafsir dan isi kandungan tidak saya ketahui...sekadar 'superficial' yang saya baca pada saat terluang atau berkelapangan.

Kembali menghayati Al Quran perlu dimulakan dengan niat yang tulin..ikhlas dari perkara-perkara lain (pure intention). Al Quran dikatakan 'synchronize' dengan jiwa yang ikhlas (menetapkan fokus pada tauhid dan keimanan). Niat yang tidak tulen membawa hati terdorong pada kemaksiatan dan dosa.

Seperkara yang ingin saya kongsikan... membaca dan cuba menghafaz potongan ayat-ayat Al Quran Allah izin membantu untuk memberikan indikator dosa dan kemaksiatan yang kita lakukan. Pernah saya cuba mengingatkan ayat dari Surat An Nazi'at.. berulang-ulang kali mencuba, hingga puluhan kali serta berhari-hari dengan ayat yang sama. Hingga akhirnya saya kemudian terlupa untuk menghafaznya, Pada waktu lain saya mencuba..masih sukar dan gagal.. rutin kesibukan yang tidak mengutamakan Al Quran, sekali lagi melupakan niat untuk menghafaz ayat-ayat pendek sedemikian. Sampai semula waktu yang dilapangkan Allah untuk saya membuka kembali surah An Nazi'at... subhanAllah, saya menghafalnya hanya selepas membaca sekali ayat-ayat tersebut.

Ironinya... saya jarang bermuhasabah mengenai dosa dan kemaksiatan yang dilakukan... kadang-kadang kemaksiatan yang tidak saya pedulikan terutama menyia-nyiakan waktu yang lapang. Selepas mengingatkan semula.. saya kenalpasti bahawa kesusahan menghafaz ayat-ayat Al Quran walaupun mudah sebutan dan tidak begitu panjang adalah kerana dosa-dosa dari hati mahupun diri yang dilakukan. Sebahagiannya merupakan dosa yang kita abaikan dalam keadaan merasa ianya tidak berdosa...atau merasakan tidak perlu bertaubat atau memohon ampun kepada Allah SWT (astaghfirullah)...

Apabila sahabat saya bertanya bagaimana saya menghafaz surah-surah tertentu.. saya terkedu seketika dalam berkongsikan jawapan. Saya tidak mempunyai method yang khusus.., selain niat untuk mempelbagaikan bacaan dalam solat dan memudahkan saya mengikuti bacaan imam, saya sekadar menjenguk tips yang dikongsikan oleh ilmuwan. Antaranya di sini

Antara elemen yang tidak boleh diabaikan ialah tentang niat yang murni (pure intention) dan meminimakan dosa (menjauhi dosa dan banyakkan istighfar). Demikian juga apabila kita cuba menghafaz doa-doa yang diajarkan Nabi Muhammad SAW.

Beberapa hari lepas... saya baru menyedari terlupa langsung satu surah yang baru sahaja saya mampu menghafaznya; saya terkejut sebab tidak teringat langsung tentang surah tersebut... dan memang betul, saya sebenarnya telah melakukan dosa dan kesilapan yang di'cuai'kan. Astaghfirullah..wa atubu ilaihi..

No comments: