Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, April 14, 2012

The 30th Reunion.. sahabat zaman remaja yang selalu dekat di hati...

Tahun ini genaplah usia ke 30 persahabatan saya dan sahabat-sahabat yang pernah ‘membesar’ bersama dalam suasana suka duka di asrama MRSM. Pengalaman berjuang selama lima tahun itu bermula pada tahun 1982, bagai masih dekat dengan perkenalan yang telah bermula. Pada masa kini, masing-masing ditakdirkan Allah memilih haluan kehidupan. Sebahagian menjawat jawatan penting dalam negara, sebahagaian terus berbakti dalam bidang yang diminati di sisi keluarga tersayang... masing-masing berkongsi kepakaran dan pengalaman serta menterjemahkan kembali manfaatnya untuk kebaikan keluarga dan masyarakat.

Majlis pertemuan baru-baru ini, membawa sebahagian kami pada suasana kemesraan dalam satu keluarga besar yang unik keadaannya. Dengan kehadiran anak-anak dan pasangan masing-masing, atau juga bagi yang hadir berkelana sendirian. Namun semuanya hadir dengan penuh bahagia, gembira dan ekspresi ‘cinta’ yang sukar ditafsirkan pada luahan lisan bicara. Betapa besarnya keagungan Allah SWT apabila menyaksikan generasi pewaris (anak-anak) sahabat-sahabat saya ini mewarisi kelibat, wajah, mata, senyum dan telatah yang tak tumpah dengan ibu atau bapa mereka semasa kami remaja..

Sahabat-sahabat bekas pelajar inilah yang pernah menghuni rantau teratak kayu bersama, bergelut ‘mencari air’ bila kemarau pili melanda, ceria dengan senyum ketawa atau sesekali duka geram diuji kecewa.

Bersama mereka dan bimbingan guru-guru yang dedikasi hatinya, saya mengharung erti remaja yang ‘sendirian‘ (jauh dari ibu bapa serta keluarga) buat mengenal kehidupan. Betapa ‘berbekas’nya aura persahabatan pada usia remaja... itulah juga zaman yang menurut psikologi, banyak membentuk keperibadian yang bakal di’pilih’ tatkala telah dewasa.

Insan-insan yang pernah saya temui dalam perjalanan hidup zaman remaja ini, masih santun dan santai telatahnya. Masing-masing dengan perwatakan yang tidak jauh berbeza. Meski ada yang berbeza penampilan rupa, namun uniknya,.. laras bahasa komunikasi masih dalam nada serupa. Itulah manis senyum dan jenaka serta gelagat ‘tumpang bermanja’... Indah sekali dikenangkan saat-saat manis dan telatah tatkala remaja..

Seingat saya juga, kami kebanyakannya matang selepas lima tahun di’latih’ dalam suasana kehidupan asrama penuh. Meski kadang-kadang wujud isu atau juga rentetan khabar yang dikatakan tidak seiring dengan disiplin kampus... namun itu tidak merubah kesungguhan di kalangan sahabat-sahabat saya itu untuk terus berjaya di peringkat yang lebih tinggi.

Bercakap tentang berjaya... bagi saya, pertemuan selepas 30 tahun ini adalah suatu kejayaan untuk semua. Padanya kita mengumpul hati dan budi untuk memanjangkan manfaat dan kebaikan sebagai sahabat dan masyarakat, tidak kira walau di mana kedudukan kita berada. Tidak ada yang lebih mulia dan kaya, selain dari mereka yang lebih bertaqwa dan kaya jiwanya dengan kebaikan..

Satu dedikasi buat semua sahabat saya yang pernah melalui zaman remaja bersama..istimewa buat sahabat-sahabat yang sentiasa bertungkus lumus meneruskan usaha ‘keep in touch’ together.. salute penuh hormat utk Wae (Sdra Wan Naziran) sebagai Presiden alumni kelas ExMuor 86 serta jawatankuasa semuanya.. moga persahabatan kita abadi diberkati Allah SWT...

3 comments:

Hamdan said...

Thanks Lit. Nicely put. It summarized it all ...

Hamdan
022/82

coach medon said...

sama dgn aku juga...

Hamidon
023/82

Ghazali said...

semoga persahabatan kita kekal selamanya..
Ghazali
020/82