Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, February 25, 2012

Buatmu yang bernama anakanda...

Salam anakanda,
tinta Ummi singgah seketika buat doa dan berbicara buatmu. Singgah menatap situasi dan juga menatang kehadiran di dalam dakapan kasih Ummi.

Sebetulnya Ummi terkedu dalam meneladani pengisian yang Ummi cari dalam apa yang dikatakan motivasi diri..Kelam dalam keliru pada penanda aras yang ditafsihkan...atau juga segunung harapan yang diyakinkan menjadi kenyataan.. Tidak pula Ummi berniat untuk menukilkan kelemahan sesiapa...Lantaran apa yang Ummi pandang pada hati dan diri ini, iaitu hanyalah sebuah diri yang mengharap dan terus berdoa untuk kekal di atas jalan hidayah, berusaha memperbaiki kesilapan untuk menjadi muslim yang lebih baik serta hati yang lebih dekat dengan Allah SWT.

Anakanda,
kita ini adalah makhluk sebagai hamba yang diciptakan Allah SWT untuk beribadah hanya kepadaNya. Betapa taklif yang kita ditugaskan ini merupakan fungsi sebagai insan yang perlu kita laksanakan. Lalu, di dalam hati...apa yang Ummi harap dan doa ialah..agar ilmu yang dikongsi atau dipelajari...dimanfaatkan isinya untuk menjadi sebagai insan yang kenal Tuhannya.
Kejayaan yang kita harapkan pada pandangan Ummi wajarnya bukan kejayaan yang disasarkan dalam jarak 'sejengkal'...tetapi juga jangka panjang di mana berakhirnya kita satu ketika nanti (iaitu di akhirat nanti)

Namun bohong juga jika Ummi nafikan kecemerlangan itu tidak patut diserlahkan. Sesungguhnya anakanda, sebagai muslim yang 'izzah (mulia) dengan akidah dan jenama kita sebagai muslim..yakin dan kefahaman kita kepada nama Allah Al'Aziz, Al Qawiy, Al Matin...kita tidak akan membiarkan diri kita lemah terkulai dalam keliru ilmu yang tidak memberi sebarang erti. Kecemerlangan 'sejengkal' itu bonus...namun sasarkanlah matlamat kehidupan ini untuk melaraskan matlamat ilmu demi mengenal Allah SWT, beribadah hanya padaNya serta memanfaatkan setiap kurniaanNya demi manfaat dan kebaikan sesama insan dan juga alam sekelian..

Anakanda,
berdoalah sungguh-sungguh pada Allah SWT...serulah nama-nama yang indah dengan penuh kerendahan dan harap. Carilah waktu-waktu mustajab untukmu lapangkan doa... sesungguhnya setiap doa kita dijanjikan Allah tiga perkara; sama ada dikabulkan, atau dihindarkan kita dari bahaya petaka atau ditabungkan (disimpan) ganjarannya pada hari akhirat.

Tidak ada motivasi yang lebih benar dan konsisten sifatnya selain dari sandaran mengekalkan kebaikan ikhlas semata-mata mengharapkan keredhaanNya. Quran, Allah turunkan sebagai bekal dan panduan; isilah makna dan terjemahannya dalam kehidupan. Jangan sesekali dipiciskan semata-mata demi mengejar habuan atau yang diproksikan atas nama keberkatan. Rahmat dan berkat itu kurniaan Allah Al Wahhab Ar Rahim. Sesungguhnya quran itu kita baca demi kebaikan dalam kehidupan; membacanya mendapat pahala...menghayati dan menterjemah isinya mendorong kita pada laluan kehidupan yang diberkati dan dirahmati Allah SWT. Mengikut sunnah Nabi kita SAW pula merupakan ikutan wajib yang tidak boleh diperlakukan sesuka hati tanpa panduan yang sahih...

Ummi juga masih belajar...masih mencari...dan Ummi doa moga Allah bukakan ruang dalam kehidupanmu untuk dianugerahkan motivasi benar yang membawa dirimu dan juga sesiapa yang memanfaatkan kebaikan olehmu pada jalan yang benar untuk ke syurga yang abadi..

Kita mohon pada Allah Al Mujib Al Waliy Al Wahhab...moga kita dikurniakan laluan menempuh jalan yang benar mengikut wahyu Allah dan panduan sunnah Rasulullah SAW...

No comments: