Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, February 20, 2012

Antara hambatan memilih jalan sebagai muslim yang dekat hatinya dengan Allah SWT......

Saya kongsikan tazkirah oleh Syeikh Ismail Menk dalam program tazkirah mengenai Misconception in Islam malam semalam iaitu mengenai fokus kita dalam kehidupan dunia ini ialah untuk memenuhi tuntutan Tuhan Maha Pencipta yang telah menciptakan diri kita.

Jika setiap alatan yang dicipta manusia, fungsinya terikat dengan terma dan tunjukcara tertentu, sehingga kesilapan mengamalkan prosedur yang diisyorkan bakal merosakan alat tersebut...maka kita yang diciptakan Allah SWT, menjadi taklif untuk kita ikut dan taat semua instruction dari Allah SWT. Gagal memilih untuk hidup dengan instruction dari Allah SWT, membawa kepada kebingungan dan kekeliruan serta akhirnya menempah kehancuran minda, emosi dan akhirnya kehidupan di dunia dan akhirat.

Apakah yang kita tahu sebenarnya tentang deen yang telah kita janji pada Allah... iaitu sesuatu yang kita sebut diri kita sebagai muslim iaitu menyerahkan diri (submit to ) sistem peraturan Allah SWT? Instruction dari Allah jelas dinyatakan dalam Al Quran, diterjemah dan diperjelaskan pula melalui sunnah Rasulullah SAW. Kedua-duanya merupakan sumber yang compulsory untuk setiap insan mengetahui, menghayati dan menterjemahkannya dalam kehidupan. Bagaimana keadaan kita jika kita tidak tahu isi sebenar Al Quran...tidak faham tentang sunnah; lalu dengan pengisian apa yang hendak kita isikan hidup kita sebagai muslim?

Saya juga sebenarnya take for granted selama puluhan tahun mengenai isu besar ini... berasa diri seolah-olah faham benar atau tahu benar tentang Al Quran dan sunnah, namun pengisian sebenar tidak ke mana. Sejak kecil sehingga saya bergraduat...quran itu saya baca, sunnah itu saya dengar; namun konteks kefahaman tentang Al Quran itu tidak saya tahu perinciannya; sunnah juga kelihatannya saya tidak titikberatkan...lalu berlaku campuraduk dalam amal yang saya lakukan iaitu produk antara apa yang tidak jelas tentang sunnah dan melaksanakan tanpa ilmu akan bida'ah (sesuatu yang tidak pernah diajar oleh rasulullah SAW).

Hambatan utama menjadi muslim yang benar adalah insight (sedar akan diri) kepada menghayati ilmu dari wahyu Allah SWT dan sunnah rasulullah SAW. Mudah-mudahan kita bukan dari golongan insan yang tidak tahu... tetapi dalam masa yang sama, tidak merasa perlu kepada ilmu.

Hambatan-hambatan lain pula ialah memandang rendah terhadap ilmu yang membicarakan tentang Al Quran dan sunnah, memandang program Islam secara umum sebagai tidak layak untuk dihadiri, dan mudah-mudahan kita dijauhkan sifat merasa diri lebih baik dari sesuatu golongan sehingga membawa hati dan diri kita tidak perlu kepada ilmu yang memberikan laluan untuk kita menjadi muslim yang lebih baik dan lebih dekat hatinya kepada Allah SWT.

Sesungguhnya melalui ilmu yang benar sahaja membawa kita kepada pengetahuan dan keyakinan sebagai muslim mukmin, kenal Allah SWT melalui nama-namanya yang indah, menterjemah Islam melalui keyakinan pada sumber sahih sunnah. Ilmu yang benar insyaAllah memfokuskan penambahbaikan pada hati dan diri sendiri..sentiasa mencari jalan untuk segera pada kebaikan...dengan ilmu juga insyaAllah kita dipelihara Allah dari berbicara perkara-perkara atau perselisihan yang tidak perlu..

No comments: