Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Wednesday, November 30, 2011

Ilmu dan bijaksana...dua alam yang BERBEZA..

Pengalaman saya berinteraksi dengan ilmu...mudah seseorang dan sesiapa sahaja menerima dan memahami ilmu. Mudah pula untuk menyusun hujah dan tindakbalas apabila isu-isu teknikal berkaitan ilmu yang difahami itu...apatah lagi, ilmu yang diperolehnya itu diamalkan. Itulah dunia anak-anak pelajar...juga dunia kami yang menimba ilmu bersama mereka. Kuat daya ingatan seseorang menghafal ilmu serta menghujahkan fakta-fakta yang difaham...kelihatannya ilmu berkenaan sudah dikuasai serta diberikan pula kayu ukuran cemerlang dan hebat.

Sebaliknya pula..mereka yang gagal menguasainya..tertinggal ke belakang, dan ada pula yang gagal memperolehi ‘insight’ betapa ‘kurang’nya ilmu yang telah difahami mereka. Lalu terus-terusan tenggelam dalam batas ilmu...terkial-kial menyusun hujah tetapi masih dianggap ‘norma’ dalam ukuran lulus dan gagal (skala 40% dalam ujian adalah markah minima lulus untuk peperiksaan akhir di peringkat pengajian tinggi).

Uniknya pula..saya kian menghargai bahawa tatkala seseorang memiliki ilmu yang hebat, tidak semestinya pula tindakan hidupnya menjadi bijaksana. Ada kala, ‘gah’ ilmu yang pada tanggapan dimiliki itu dipamer begitu kaku, keras serta menghampakan. Ada pula, mereka yang kelihatan berbuku-buku ilmunya...namun jelas tidak mampu menghidupkan ilmu dalam hidupnya lalu menyusun fakta ilmunya bagai robot dan objek kaku tidak berfungsi. Di satu spektrum, saya dapati sebahagian yang kaku itu...memusnahkan pula unsur-unsur sejahtera yang ‘tertipu’ dengan timbunan ilmunya yang kelihatan hebat pada pandangan manusia.

Insan berilmu...punya falsafah dan pendekatan mengikut apa yang dicitakan. Mereka yang mengamalkan ilmu yang disandarkan pada unsur kemanusiaan...kelihatan bijaksana dalam tindakan. Namun, ianya jelas tidak seimbang andai wujudnya tanpa hubungan dengan Tuhan yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana (‘alimul Hakim)...

Mudah-mudahan kita tidak kabur terpedaya dengan ilmu yang kita miliki... moga Allah pelihara ilmu berkenaan dengan batas-batas bijaksana yang membawa kita semakin dekat kepadaNya..

No comments: