Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, December 23, 2010

Yunnan Day 2....Kisah Gadis bernama Snow White

Kesungguhan muslim di Yunnan mengusahakan sistem pembelajaran secara persendirian untuk memastikan kesinambungan kefahaman Islam dalam generasi yg mereka wariskan, begitu menyentuh perasaan. Kebanyakan mereka adalah petani miskin....dalam sistem mereka pula, pendidikan Islam bukanlah merupakan keutamaan. Apa yang ada pada mereka hanyalah keazaman...keyakinan serta kesungguhan yang begitu kuat.






Kami diperkenalkan dengan para pelajar di Madrasah berkenaan, sistem serta diberikan taklimat perjalanan madrasah tersebut.






Seorang gadis yang berasal dari daerah Xinjiang (daerah yang sering mendapat perhatian berita dunia)..menghadirkan diri ke madrasah secara volunteer dihantar keluarganya.Mempunyai 7 saudara lelaki...ditempatnya tiada kemudahan mempelajarai alquran dan Islam Beliau tidak mahir berbahasa mandarin...sedang mempelajari bahasa arab. Utk belajar, seorang sahabat membantu menterjemahkannya dalam bahasa yg difahami suku kaum Uygur.Ketabahannya bermusafir 7 hari 7 malam dari Xinjiang ke Yuxi di Yunnan mencuri perhatian saya. SubhanAllah...besarnya pengorbanan gadis bernama Snow White ini untuk mencari ilmu mengenai Islam.



Mudah-mudahan kita di Malaysia memanfaatkan segenap ruang untuk memantapkan diri dengan kefahaman Islam yang sebenar. Fokus kita biarlah pada kekuatan...bukan untuk mencari kesilapan dan merobohkan persaudaraan.



No comments: