Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Saturday, March 28, 2015

Kembara waktu mencari "Rahsia susunan surah dalam Al quran"

Kenangan tatkala memberikan jawapan 'merapu' apabila ditanya Ustaz mengapa kedudukan surah seperti yang kita dapati dalam mushaf Al quran, masih segar dalam ingatan. Tinggal lagi butir jawapan yang saya berikan tidak begitu saya ingati…hanya kerut wajah Ustaz dan bicaranya lebih kurang maksudnya, "Susunan itu ditetapkan oleh Allah SWT dan disampaikan melalui Jibrail a.s., setiap ramadhan Jibrail datang menemui Nabi SAW untuk menyemak isi-isi bacaan Alquran oleh Nabi Muhammad SAW supaya menurut seperti yang ditetapkan Allah SWT"

Saat itu hampir 30 tahun yang lalu. Ada juga dalam kuliah-kuliah atau catitan dalam buku yang sempat saya jengah, berkongsikan tentang aspek 'teknikal' tertentu mengenai susunan surah di dalam alquran.

Di dalam hati, saya berharap…satu hari nanti saya diberikan peluang untuk memahami hakikat itu dengan perincian yang benar dan tepat.

Apabila yang tersayang menghantarkan email untuk saya menyertai kelas on line Secret of chronological order of quran menggantikan Seminar lain yang ingin saya hadiri.. hati saya berbaur; sedikit kecewa namun agak teruja. Namun di hati, saya masih tidak  pasti sama ada mampu menghadirkan diri dan hati dalam waktu yang agak 'remote' untuk mendengar kuliah-kuliah berkaitan melalui rangkaian internet. Pengalaman hadir kuliah online pada waktu dinihari sangat berat, apatah lagi jika ianya merupakan hari bekerja.

Hari demi hari berlalu. Saya masih tidak tahu keputusan akhirnya. Hampir sahaja saya lupakan kerana request saya masih tidak dijawab. Beberapa hari berlalu, masih tidak pasti email saya sebelum itu dijawab atau tidak. Cara pembayaran kursus online pula tidak seperti yang biasa lakukan. Saya decide untuk terus menunggu. Email maklumbalas sampai ke inbox. saya diberi 3 hari untuk mengesahkan penyertaan. Entah kenapa saya masih terus berlengah. Tidak menjawab. Tiada keputusan.

Pagi yang tenang…saya terima lagi email. Pendaftaran ditutup dalam tempoh beberapa jam lagi. Subhanallah…di kala itu saya rasai kasih sayang Allah terhadap saya. Dalam keadaan jiwa yang tidak tentu…saya akhirnya membulatkan tekad dengan izinNya memilih untuk mendaftar. Dalam satu zon waktu yang saya sendiri tidak pasti masih diterima atau sebaliknya.

Saya antara yang dipilih Allah hadir dalam kursus yang tidak pernah saya ketahui wujudnya sebelum ini. Doa saya berpuluh tahun yang lalu…diizinkan Allah menjadi kenyataan…di luar pemikiran dan telahan. Alhamdulillah...


No comments: