Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, September 29, 2013

Mengisi kekosongan di hati...

Saya sekali sekala menjenguk kembali buku-buku rujukan semasa zaman saya menghadiri kumpulan usrah semasa zaman belajar dahulu. Rindukan pada suasana itu sering bercambah..apatah lagi apabila mengingatkan betapa pada zaman itu kemampuan berada dalam keadaan yang begitu optima, dengan tenaga dan pemikiran.

Namun, dalam banyak keadaan...saya cerap berulang-ulang bagaimana suasana hati yang kadang-kadang 'kering' serta tidak mampu meng'hadam'kan apa yang disampaikan di dalam usrah. Ada masa juga, saya merasakan betapa hati saya seperti 'kosong' namun dipenuhi dengan dogma "Apa yang perlu dibuat" dan "Apa yang mesti ditinggalkan"...Ada pula dalam perjalanan tersebut, sebahagian sahabat-sahabat saya 'berundur diri' dari apa yang saya sifatkan sebagai kehilangan besar dalam perjuangan di medan da'wah.

Ada masa..saya seperti mengakui betapa hati saya masih memerlukan "kedamaian" dengan lagu-lagu muzik, masih menghabiskan masa dengan menonton kisah atau cerita yang tidak berkaitan dengan aqidah...serta dalam kebanyakan masa, banyak tenggelam dengan situasi yang nyata tidak parallel dengan keutamaan sebagai seorang muslim yang menyerahkan hati dan kehidupannya kepada Allah SWT. Ada masa pula sebagai remaja, saya memerlukan perhatian... perlukan kasih sayang serta memerlukan tunjuk ajar bagaimana untuk menjadi insan yang lebih baik. Tidak kurang juga cabaran dari tarikan berlainan jantina serta keindahan demi keindahan yang saban datang melanda.

Saya diperkenalkan dengan Islam melalui definisi; teori dan fakta.... namun bagaimana mengisi jiwa muslim itu hakikatnya tidak saya fahami. Lalu menjadilah keadaan saya yang mengejar sesuatu yang lain selain dari wahyu Allah dan petunjuk rasul untuk mengisi kekosongan jiwa... itulah sebenarnya kadang-kadang membawa diri kepada kekaburan.

Saya kongsikan sedikit kefahaman ini untuk sama-sama kita jiwai dan amalkan..

Terdapat 4 perkara asas dalam menjadikan seorang itu muslim yang menjiwai 'label' sebagai muslim. 4 perkara asas itu ialah:

1. Mempelajari dan mengamalkan quran (dari kulit ke kulit) secara keseluruhannya.
2. Solat [fokus yang mengulang-ulang ingatan Allah melalui bacaan Al Quran di dalam solat)
3. Menterjemahkan pengisian hidup berkomuniti melalui tadabbur solat jumaat.
4. Mempelajari dan mengamalkan sunnah dan seerah.

(Ustadz Nouman Ali Khan)

Menurut Ustadz Nouman lagi, punca korup nya pemikiran muslim hari ini ialah apabila pengetahuan mengenai AlQuran serta tafsir mengenainya dijadikan 'divine knowledge' yang dikatakan hanya LAYAK untuk mereka yang menguasai aliran agama. Ilmu AlQuran dikatakan hanya merupakan urusan para sarjana yang mahir dalam bidang keagamaan. yang mana akhirnya; hasilan itu kita cerap dalam majoriti muslim hari...hatta untuk pelajari membaca Alquran memerlukan 'endorsement' mereka yang bergelar ustaz atau ustazah. Masyarakat di'galak'kan untuk terus bergantung kepada Ustaz dan Ustazah meskipun dalam perkara-perkara simple untuk diselesaikan.

Saya utarakan hakikat yang selama ini tidak saya fokuskan sepenuhnya. Hakikat yang juga merupakan asas kepada kacau bilau cara penterjemahan Islam dalam kebanyakan kita. Itulah merupakan pengisian hati dengan kefahaman mendalam isi-isi Al Quran dan seterusnya kesungguhan mengamalkan dan berjuang untuk menyampaikan kebenarannya.

Majoriti masyarakat hari ini, termasuklah saya begitu jauh dari penterjemahan secara praktikal isi AlQuran sepertimana yang difahami oleh para sahabat dan tabi'in. Hakikat ini juga membawa sebahagian kita saban melatah dan ber'tekak' sesama sendiri apabila timbul isu-isu kontemporari. Dan penyelesaian mudah biasanya diambil BUKAN dari 'tazkiyyah' yang datang secara asal dari sumber AlQuran.

Lalu majoriti yang mencari penyelesaian pada jalan popular melalui bahas dan debat, pemikiran kritis yang tidak berasakan aqidah, hiburan yg di'islam'kan,demo dan rhetorik, pada publisiti, pada ruang-ruang yang dikatakan mampu membawa ketenangan hati melalui lagu-lagu nasyid yang di'islam'kan liriknya; atau juga zikir-zikir yang dicipta (dengan tambahan lagu dan irama).

Mempelajari AlQuran bersungguh-sungguh dan menguasai ilmu Alquran merupakan keperluan setiap individu muslim; pengetahuan mengenainya mendefinisikan diri seseorang individu itu sebagai muslim yang sebenar-benarnya..satu pengisian yang perlu kita utamakan dari segala-galanya di dunia ini...

No comments: