Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, September 24, 2013

Tentang khusyu' di dalam solat...

Saya menerima hadiah istimewa, yang diletakkannya secara 'rahsia' di bilik pejabat; tanpa nama dan tanpa sebarang nota catatan. Hadiah istimewa yang merupakan buku mengenai Rahsia khusyu' di dalam solat.

Puluhan tahun saya mendirikan solat dalam keadaan yang 'jarang bersedia'; litupan hati yang saban tersadung dengan lintasan dan fikiran sesuatu yang tidak sepatutnya difikirkan.Di tambah terkadang, tatkala solat yang didirkan dalam keadaan penat mengharung ujian, letih melayan tugasan wajib untuk dilakukan atau juga apabila sendi-sendi kesakitan.

Ungkapan berulang yang saya dengar dari ayat kedua surah Al Mukminun, menusuk-nusuk sayu ke dalam hati...Allahu akbar, solat saya yang kebanyakkannya masih tidak khusyu' sepenuhnya.... saya yang masih 'timbul tenggelam' dalam menterjemahkan sesungguhnya secara nyata solat yang khusyu'..

Apabila disuakan tentang makna kebahagiaan, tanggapan norma yang biasa saya cerap hanyalah pada deretan yang berupa kebahagiaan yang diukur pada batas material yang disenangi manusia sejagat secara umum... menerima anugerah, hadiah, sesuatu yang diidam menjadi nyata, percutian ke tempat yang dianggap 'syurga', rumah indah gaya astana, deretan 'kuda-kuda' moden mahupun kenderaan yang menjadi tatapan segenap mata...

Jarang sekali saya mendengar kisah atau menatap kebahagiaan individu yang diraut dari solat yang penuh bahagia. Adapun...ianya wujud dalam rangka yang terkadang dianggap mitos oleh majoriti muslim 'average' seperti saya. Sering disuakan dengan kisah sahabat di zaman Nabi yang diceritakan kakinya dipotong (saya tidak pasti kisah ini sahih atau sebaliknya) untuk rawatan tatkala solat lantaran khusyu' yang begitu hebat...lalu siapalah kita yang hendak dibandingkan khusyu' yang sedemikian?

Penjelasan berbelit serta tidak konsisten, menjadi hijab yang banyak menghalang hati-hati yang ingin dekat kepada solat dan doa yang penuh khusyu'... ditakutkan pula andai tersalah baca bakal mengundang padah mengundang sesuatu yang tidak diinginkan..

Alhamdulillah..kesusahan mencari erti dan terjemahan khusyu' ditemukan Allah kepada saya melalui nota "Perfecting your solat" oleh Ustaz Abdul Nasir Jangda. Saya tidak pernah hadir ke kursus berkenaan, namun penjelasan mudah dari instructor yang berkenaan, diizinkan Allah sampai jauh ke sudut hati untuk memahami dan menterjemahkannya secara faham dalam solat-solat yang dihadiri.

Kunci khusyu' di dalam solat dan doa...ialah hati yang hadir penuh kerendahan (menyedari dirinya sebagai hamba yang dicipta) terhadap Tuhan yang Maha Penguasa yang menguasai segala-galanya...






No comments: