Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, September 27, 2013

Memurnikan suatu bahagia...

Stress dalam bekerja, hampir semua dialami oleh kita yang saban hari berjuang di medan berkenaan. Suka atau tidak... dipaksa atau terpaksa, stress hadir dalam pelbagai rupa. Kadang dikaburi indah keselesaan penuh senyuman (tetapi berbisa tatkala tertekan) atau mungkin dihunjam pula pelbagai tindakbalas dari sekeling mahupun tugas demi tugas.

Saya mungkin mempunyai pandangan berbeza mengenai tafsiran budaya kerja. Alhamdulillah, syukur kepada Rabb AsySyakur di atas kurniaan anak-anak pelajar disekeliling saya yang banyak memberikan ruang untuk saya 'bernafas'; tatkala duka menahan stress bekerja...respon dari mereka merupakan sinopsis sebuah sketsa yang sangat mengujakan.

Keindahan berkongsi ilmu, adalah satu aura yang sangat luarbiasa. Pada kegembiraan dan senyuman mereka adalah rindu yang menenangkan pelbagai rintangan atau duka kecewa yang melanda dengan izin Rabb yang Maha Penyayang.

Apabila saya dikunjungi sahabat-sahabat yang berbicara tentang suasana kerja yang cukup tertekan... saya nyata kelu, gerak bicara saya tidak lincah dan ilham penyelesaiannya lesu. Kesedihan saya terus ditenun erat apabila saya tidak mampu memberikan ilham solusi pilihan...ditambah pula lantaran bicara berkongsi stress sedemikian seringnya bercampur aduk dengan luahan geram, tidak puashati dan 'sering terlajak' apabila umpatan dan perkara yang sering cuba saya elakkan terus berlaku.

Saya tidak pasti...bahagiakah yang bakal diperolehi apabila stress sedemikian diulang dan diulang tanpa strategi penyelesaian. Kita nyatanya memerlukan 'ventilasi' pada suasana yang begitu tertekan, namun gaya mana untuk dihadapi bagi saya memerlukan ilham petunjuk dari rabb yang Maha Adil dan Bijaksana.

Medan bekerja, bukan amalan yang tidak ada pahala dan dosa. Ganjaran dari Allah untuk bekerja penuh ikhlas dan redha berbanding ibadah solat atau lain-lain ibadah yang kita lakukan.... termasuk amalan dalam kehidupan yang sama pemberatnya. Kedua-dua medan itu berkait satu sama lain...bergantung pada niat dan objektif yang hendak dicapai.

Saya sentiasa mencari bahagia; dan saya juga berharap orang lain juga tumpang bahagia apabila berurusan dengan saya. Moga dalam apa jua perkongsian sesuatu derita... adalah merupakan perkongsian yang membuka jalan kita untuk bahagia; iaitu di alam yang tidak kekal ini mahupun tatkala kita dibangkitkan semula. Bantulah saya untuk tidak terjebak dalam dosa-dosa lidah mahupun pendengaran.....

Ya Allah, ampunkanlah individu-individu yang secara sengaja dan tidak sengaja telah kami hinakan atau remehkan mereka, dalam umpatan mahupun cercaan lidah dan pendengaran. Anugerahkanlah kami hidayah dan taufik untuk berubah. Lindungi kami, bantulah kami untuk tidak mengulang kesilapan demi kesilapan...Aamin

NB: Termasuk juga perkara yang sangat stress apabila bertemu insan yang mengenali kita apabila dirinya dilanda kesusahan yang dibincangkan melalui sms...tetapi diperlakukan seperti insan yang tidak dikenali apabila sama-sama berhadapan di dunia nyata... mungkinkah saya berhadapan dengan seseorang yang BUKAN manusia?

No comments: