Dalam minggu ini, suasana umumnya sangat hangat dengan laporan-laporan yang disiarkan oleh Pejabat Audit Negara.
Lalu terserlah pelbagai kelemahan dan kepincangan dalam urus tadbir kewangan agensi-agensi kerajaan yang terlibat. Sebahagiannya sangat mengejutkan, dan sebahagian lagi memaparkan ketidakkompeten (incompetence) ketara dalam pengendalian tugas dan tanggunjawab yang dilakukan.
Saya kongsikan maklumat yang saya jenguk di FB sebentar tadi.
Ini merupakan ringkasan yang dipetik dari laporan berkenaan. Saya mohon maaf tidak dapat mengesahkan sama ada maklumat berkenaan benar dari segi sahihnya, namun jika dianggapkan benar sekalipun; kesimpulan di akhir jadual tersebut merupakan rumusan yang SALAH.
Pentafsiran sesuatu data perlu dilihat dari sumber dan objektif mengapa data itu hendak dibentangkan. Rumusan yang sangat GROSS tanpa melihat aspek mikro (perincian) menyebabkan kesimpulan dan taksiran serta inferen berikutnya silap; serta berpotensi membawa kepada BENCANA, sama ada menjejaskan keharmonian, mahupun kesilapan bicara yang membawa kepada DOSA..[saya memperingatkan diri sendiri terutamannya untuk tidak meremehkan dosa.. hakikat yang menghumbankan manusia ke neraka dalam keadaan disembamkan wajahnya, diikat dan diseret serta dipakaikan oleh lelehan tembaga yang mendidih, azab yang dijanjikan Allah sentiasa bertambah dari hari ke hari...kekal tanpa berkurang sedikitpun].
Jika kita melihat isu ini secara terbuka, agensi kerajaan pada hari ini merupakan komposit yang didirikan oleh organisasi kakitangan kerajaan yang TIDAK mempunyai hubungan langsung dengan kaitan politik. Kakitangan kerajaan berurusan untuk menterjemahkan sesuatu polisi yang telah disahkan dari segi undag-undang untuk disampaikan kepada masyarakat umum (rakyat). Nyata peranan pembuat polisi, penggubah undang-undang serta peranan ahli politik serta mereka yang berurusan dalam organisasi sesebuah agensi tidak difahami secara benar sehingga membuat kesimpulan yang sangat tidak tepat.
Urusan pembelian, pembayaran dan pengurusan segala kewangan rakyat untuk digunakan di jabatan-jabatan kerajaan diuruskan sepenuhnya oleh Ketua Pusat Tanggungjawab (PTJ)iaitu Ketua Jabatan yang secara eksekutifnya ia dilaksanakan oleh kerani/ pegawai kewangan. Cara bagaimana ianya diuruskan terkandung secara sistematik dalam Arahan Perbendahaaraan mahupun dalam buku Perintah Am.
Andai didapati berlaku ketirisan atau ketidak-seragaman dalam prosedur kewangan seperti yang di'higlight'kan dalam laporan AG berkenaan, ianya merujuk terus kepada organisasi kerjaan yang diketuai oleh Ketua Jabatan masing-masing yang gagal melaksanakan amanah pentadbiran.
Fokus penyelesaian adalah dengan memberikan 'insight' tentang tugas/ rutin kerja YANG TIDAK PERNAH TERPISAH dengan aqidah iaitu beriman kepada Allah dan hari akhirat serta semua perkara asas sebagai seorang muslim. Islah sepenuhnya menuntut penyelesaian secara individu, yang mana setiap individu diperingatkan dari masa ke semasa tentang amanah dan tanggungjawab yang perlu disempurnakan.
Amalan menuding jari terus kepada Parti Pemerintah merupakan mentaliti dari individu yang gagal berfikir menggunakan akal secara benar dan dalam masa yang sama menyebarkan makluman palsu; dan ianya amalan yang perlu diperbetulkan. Ia hakikatnya, merupakan kesimpulan untuk mereka yang gagal membuat pentafsihan sesuatu fakta (TAK FAHAM DATA).
Lebih teruk lagi...apabila kesilapan seperti ini yang sebenarnya perlu bermula dari kefahaman agama dan amanah yang sangat bersungguh-sungguh; diberikan cadangan penyelesaian dengan membuat demonstrasi di jalanan.
Setiap sen dan juga semua harta awam di pejabat KERAJAAN adalah kepunyaan setiap individu rakyat di negara ini; tidak boleh dipunyakan; tidak boleh disalahgunakan dan sekali-kali tidak boleh dikhianati demi kepentingan peribadi. Satu tazkirah terutamanya untuk saya yang juga merupakan 'khadam' kepada INDIVIDU rakyat di negara ini...
No comments:
Post a Comment