Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, June 27, 2013

..moga doa saya sentiasa untuk 'mereka'...

Antara perkara yang mengecewakan saya ialah apabila menanda jawapan soalan peperiksaan yang mana bentuk soalannya langsung tidak berbeza dengan nota-nota kuliah yang pernah saya kongsikan.

Betapa sebahagian besar jawapan yang ditulis saya kategorikan sebagai MERAPU, tertulis dari minda yang sekadar meneka-neka sesuatu fakta yang pernah diajar serta dibincangkan.

Lebih mengecewakan apabila sebahagian soalan juga saya nyatakan 'hint'nya di dalam kelas; bagaimana format serta cara menjawabnya.

Saya cuba membayangkan keadaan anak-anak pelajar tersebut. Apa sebenarnya di dalam minda mereka. Andai nota beberapa patah perkataan itu gagal dibaca serta difaham; bagaimana pula fungsi ilmu yang sepatutnya membawa hati dan jiwanya untuk mengenal dan taat kepada Tuhan Maha Pencipta.Bagaimana pula tanggapan mereka terhadap AlQuran...saya mengambilnya sebagai iktibar untuk diri saya sendiri.

Mungkin yang utama di sini bukanlah kesan ilmu itu seperti yang saya atau juga para guru di sini harapkan; namun bagaimana mencetuskan motivasi pada hati dan diri individu yang saya hadapi untuk membaca dengan penuh MINAT serta mempunyai persepsi bahwa betapa sebenarnya pembacaan mereka adalah pahala di sisi Allah SWT; itulah juga yang dapat membawanya kepada lingkungan kebenaran serta jauh dari sifat-sifat yang disukai syaitan.

Moga saya tidak jemu berusaha dan juga berdoa untuk 'mereka'...Allahul musta'an..

No comments: