Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Thursday, November 29, 2012

Kembara Haji 2012 (2): Apabila iphone saya hilang...



Saya bagai tidak keruan apabila menyedari iphone saya hilang semasa melalui jalan yang penuh sesak sekembali dari menunaikan solat subuh di masjidil haram. Jelas wajah insan remaja perempuan yang ‘menerobos’ ke arah saya sebanyak dua kali sebelum hilangnya iphone itu saya sedari.

Catitan serta keperluan komunikasi yang saya simpan sejak 3 tahun lalu... hilang begitu sahaja. Andai insan itu tahu bahawa handphone saya itu bukanlah handphone sahaja malah menyimpan sebahagian besar apa yang saya dan jiwa saya perlukan dalam rutin seharian; mungkinkah agaknya dia meneruskan niat untuk mengambilnya tanpa izin ? Andai juga dia merupakan ‘utusan syaitan’ untuk merosakkan fokus saya dalam beribadah di tanah suci dan mulia itu..saya mohon kepada Allah SWT untuk membantu saya redha dan melepaskan segala-gala yang ‘terbuku’ di hati. Saya doa moga saya mampu bersabar. Sabar dalam menahan kesakitan dan kegelisahan hilang sesuatu yang saya perlukan pada waktu-waktu seperti itu.

Berkongsikan pengalaman hilang sesuatu yang sangat-sangat diperlukan, tazkirah dari insan yang saya kasihi membuka ruang untuk saya belajar erti redha dan tawakkal ...serahkanlah sahaja segala-galanya pada Allah SWT. InsyaaAllah, Allah ganti dengan sesuatu yang lebih baik dari apa yang bukan lagi milik kita.

Alhamdulillah, saya belajar menghayati makna alhamdulillah. Tatkala saya lepaskan segala-galanya kerana Allah SWT sahaja; sukar untuk menjelaskan ketenangan jiwa apabila saya ungkapkan lafaz alhamdulillah itu pada setiap kali ingatan saya terhadap kehilangan iphone itu menjengah ke dalam fikiran..

No comments: