Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Sunday, November 18, 2012

Indahnya bumi Madinah Al Munawarah...

Alhamdulillah... saya singgah sekali lagi ke bumi Madinah. Panorama yang saya pernah kecapi 10 tahun lalu... masih segar dalam ingatan. Tidak tergambar betapa gembira dan tersentuhnya hati apabila diizinkan Allah sekali lagi mengecapi ‘harum’nya indah bumi Madinah ini.



Jauh dalam ingatan, saya terkenang anak-anak pelajar saya yang mungkin semasa ziarah ke bumi Madinah itu sedang bertungkus lumus bersiap sedia untuk program sunathon dan juga Seminar Al Maghrib mengenai Fiqh Solat di tempat saya bekerja.Terkenang juga kepada adik-adik sahabat Institut Al Maghrib. Sejurus terkenang indahnya seerah Rasululah SAW yang saya pelajari secara intensif bersama mereka dalam satu seminar yang mereka anjurkan. Diizinkan Allah, seminar tersebut membuka lowongan kasih pada kehidupan yang diungkapkan oleh baginda Rasulullah SAW, keluarga dan para sahabat r.a.

Bagi mereka yang pernah berpeluang menunaikan solat di masjid Nabawi ini, pasti tersentuh dan terasa sentimentalnya berada di bumi suci ini. Masjid Nabawi merupakan masjid kedua suci untuk umat Islam, pahala bersolat di dalamnya adalah 1000 kali ganda berbanding bersolat di masjid-masjid yang lain kecuali di masjidil haram yang mana pahalanya 100 000 kali ganda.

Kesesakan masjid semasa musim haji merupakan pengalaman yang tidak dielakkan. Namun bagi saya, kesesakan tersebut hanyalah seperti rutin kehidupan yang biasa dan pernah kita lalui. Di waktu-waktu puncak seperti musim haji ini, untuk mudah mendapat tempat menunaikan solat, seelok-eloknya datang ke masjid dua jam sebelum waktu solat fardu. Kesesakan memasuki masjid begitu ketara pada setengah jam sebelum azan; waktu subuh, maghrib dan isya’ terutamanya... pintu utama untuk muslimat biasanya ditutup pada 15 minit terakhir,... membolehkan mereka yang lewat untuk solat di dataran pinggir Masjid Nabawi.

Masjid Nabawi yang merupakan masjid yang menjadi idaman umat muslim untuk beri’tikaf. Namun, sebahagian tidak menggunakan waktu untuk tujuan tersebut..majoriti memilih untuk keluar awal; situasi yang menyebabkan pintu masuk/ keluar begitu sesak setiap kali waktu selepas solat fardhu.

Tatkala berhadapan dengan kesesakan mahupun situasi yang tidak begitu menyenangkan..saya sekadar berdoa pada Allah moga merahmati dan mengampuni kami semua serta dimudahkan beribadah di sepanjang musim haji kali ini.

Kesesakan di lif hotel tempat penginapan sementara kami...demikian juga. Saya tidak selesa apabila berhadapan situasi di mana terdapat kalangan jemaah haji yang berasa ‘tidak apa’ apabila bersesak-sesak ber’langgar’ antara jemaah lelaki dan perempuan ketika menaiki lif; pada waktu-waktu yang tidak dapat dielakkan...saya memilih untuk turun dan naik menggunakan tangga kecemasan.

Berdasarkan cerapan saya selepas sehari dua di Madinah, mendapati sebahagian jemaah enggan memenuhi saf hadapan apabila datang ke masjid. Mereka nyatanya lebih gemar memilih saf berdekatan dengan pintu utama masuk/ keluar masjid... ada juga yang tidak kisah membentangkan sejadah di laluan utama sehingga menghalang laluan jemaah lain yang ingin memasuki ruang yang lebih ke dalam. Sebahagian jemaah juga enggan memberi ruang berkongsi dengan jemaah lain apabila sejadah yang dibentangkannya itu di’duduk’nya sendirian meskipun tatkala qiam kemudian..ada ruang kosong yang boleh diisi. Sejujurnya saya gundah dengan keadaan tersebut.


Alhamdulillah... sepanjang di Madinah, saya diizinkan Allah mendapat ruang yang cukup untuk bersujud di masjid Nabawi yang penuh berakah itu ; pernah juga saya dicium oleh beberapa ummi berbangsa Arab yang begitu berterima kasih apabila ruang untuk saya bersolat saya kongsikan dengan mereka. Yang pasti... saf pertama di masjid Nabawi biasanya sering kosong tidak terisi...

No comments: