Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Tuesday, November 20, 2012

Jangan sedih dengan peperiksaan dan apa jua keputusannya...

Musim ini merupakan musim peperiksaan...juga musim keputusan peperiksaan yang telah dilangsungkan sebelum ini.

Semalam, saya hadir menyaksikan suka duka wajah-wajah yang telah menduduki UPSR 2012 yang lalu. Sebahagiannya senyum gembira, ada juga yang sedih... tidak ketinggalan yang 'tidak apa' ..

Anak-anak pada usia tersebut sebahagian besarnya teraruh (terikut-ikut) dengan suara-suara yang mahukan mereka cemerlang berdasarkan keputusan peperiksaan. Saya secara nyatanya tidak bersetuju andai cemerlangnya seseorang hanya diukur pada satah peperiksaan atau nilaian akademik sahaja.

Pengalaman saya dengan peperiksaan...menggubal soalan, menanda kertas ujian mahupun dalam merangka kurikulum dan bahan yang hendak dikongsikan; fokus mendapatkan ilmu jika tidak dicirikan dengan matlamat sebenar mencari redha Allah...seringnya membuatkan kita tersasar dari matlamat menguasai sesuatu ilmu.

Pada usia-usia yang sudah melepasi zaman persekolahan, dengan sedikit ilmu dan taufik yang diizinkan dari Alah SWT, saya benar-benar terkilan apabila mengenangkan zaman saya bekejar menuntut ilmu dahulu jarang benar yang saya sandarkan dengan matlamat untuk mengenal Allah dan seterusnya untuk lebih 'dekat' denganNya.Apatah lagi...ilmu-ilmu yang baik sepatutnya menjadi penampan diri kita dari menjadi seseorang yang bersifat nifaq.

Anak-anak yang saya kasihi,
sesungguhnya ilmu yang dibentangkan untuk kita adalah untuk kita menjadi insan yang mengenal Tuhan yang telah menciptakan diri kita semua. Insan yang mengenal tentang Islam dan Iman...seterusnya yakin akan adanya pahala, dosa serta hari akhirat. Matlamat ilmu bukan untuk disorak atau ditepuk kejayaannya di atas pentas atau laungan di rostrum melalui pembesar suara..

Juga bukan matlamat ilmu untuk nama kita diabadikan pada dinding sebagai insan 'gemilang' atau 'cemerlang'. Bagi saya, nama yang diabadikan di dinding atau di atas permukaan berbatu hanya untuk mereka yang sudah tidak lagi wujudnya di muka bumi ini.

Allahul musta'an..

No comments: