Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, November 19, 2012

Kembara Haji 2012 (1) : Bermulanya ibadah haji...

Saya meninggalkan kota Madinah pada 8 hb Oktober; menuju ke Makkatul Mukaramah untuk menunaikan umrah haji dan seterusnya ibadah haji yang dijadual pada 25hb Oktober. Sebahagian besar dari jemaah memilih haji tammatu’.. bermakna kami mempunyai ruang waktu selama dua minggu sebelum wukuf.

Dalam perjalanan dari Madinah ke Makkah


Masjid Bir Ali - tempat berniat umrah haji (9km dari Madinah)

Pengalaman menunaikan umrah sebelum ini, alhamdulillah membantu saya menyelesaikan ibadah berkenaan. Namun, menunaikan umrah pada waktu berkenaan, saya lebih terkesan tatkala mengingati sejarah ibadah sa’i iaitu ibadah yang disyariat kan Allah SWT sebagai pengiktirafan terhadap keikhlasan dan tawakkal Hajar (isteri Nabi Ibrahim a.s) . Jujurnya saya terlupa membawa buku panduan doa, menyebabkan saya tidak dapat membaca setiap doa yang dibaca oleh Rasulullah SAW ketika melakukan ibadah berkenaan.

Pengisian waktu sebelum wukuf agak mencabar. Saban hari, semakin ramai jemaah dan bakal-bakal haji yang datang memenuhi kota suci Mekah. Perjalanan ke masjid juga semakin sesak sehingga ada kala kami terpaksa berhimpit untuk melepasi kesesakan luar biasa.

Di kediaman tempat kami menginap ada disediakan kemudahan surau yang boleh memuatkan hingga 500 jemaah serta diketuai oleh imam tempatan. Sebahagian besar jemaah yang sudah berusia dan uzur, menunaikan solat di surau berkenaan. Pada waktu-waktu yang semakin hampir dengan wukuf; terdapat sebahagian jemaah menunaikan solat berjemaah di ruang legar lobi tingkat penginapan masing-masing.

Sejak di Madinah, saya nyatanya tidak selesa dengan kesesakan yang menyebabkan jemaah lelaki dan perempuan berhimpit dalam melalui laluan mahupun ketika berada di masjid. Sebahagian para suami saya perhatikan, menjaga isteri masing-masing dengan begitu teliti sekali tanpa membenarkan sebarang lelaki lain menghimpit atau melanggar isteri mereka. Tiba-tiba hati saya sayu... rindu benar rasanya pada insan tersayang yang tidak dapat bersama-sama saya untuk menunaikan ibadah haji pada ketika itu.

Debar menantikan wukuf sukar digambarkan. Kejutan demi kejutan berita kematian di kalangan jemaah serta pelbagai ragam yang berlaku. Demikian juga dengan demam, batuk dan selesema serta sakit tekak yang bagai terus berulang; alhamdulillah saya bersama-sama jemaah haji yang lain terus berdoa moga perjalanan seterusnya dimudahkan Allah SWT.

Pandangan Kota Mekah dari tempat penginapan Land Premier Hotel


Seperti yang saya tuliskan sebelum ini, pengisian waktu sebelum wukuf sangat mencabar. Tanpa pengisian hati atau pengetahuan, pastinya waktu yang ada berlalu sia-sia tanpa amalan yang membawa kebaikan dan pahala. Namun, sebahagian jemaah terus berusaha memenuhkan waktu mereka dengan bertadarus dan berzikir; sebahagian yang lain dengan perancangan masing-masing. Tiada niat saya untuk mengomen... namun saya secara ideal nya berharap benar jika setiap hari ketika di Mekah terdapat program pengisian atau tazkirah berdasarkan quran dan sunnah sebagai pemantap dan pembakar motivasi untuk kami berusaha memperolehi haji yang mabrur...

Namun.. tiada program pengisian khusus; tiada tazkirah mahupun syarah tafsir/ tauhid/ akidah. Masing-masing dengan gaya pengisian waktu masing-masing. Di sini sebahagian kami diuji... tidak ketinggalan juga saya; benarlah kita akan terus diuji, sama ada dengan perkara yang kita suka..juga dengan perkara yang kita benci... Dalam kegelisahan menangkis ujian demi ujian; saya terduduk sebentar apabila iphone kesayangan saya hilang dicuri..

No comments: