Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Monday, May 28, 2012

Menterjemahkan data... keperluan untuk para ilmuwan..

Topik menterjemahkan data sentiasa dekat di hati saya. Inilah juga yang memberikan input kepada saya dalam memahami apa jua isu-isu terkini yang dibangkitkan untuk tatapan masyarakat.

Sayangnya, saya dapati kebanyakan individu yang saya temui tidak mengambil kisah tentang penterjemahan data yang berkaitan dengan isu yang merupakan masalah sebenar dalam masyarakat untuk diperbaiki. Banyak mata-mata yang 'kembang' keningnya bila saya nyatakan bahawa statistik juga perlu difahami oleh ilmuwan dalam bidang agama yang bertanggungjawab mendidik INDIVIDU masyarakat.

Hasilnya, tanpa memahami statistIk..lahirlah kupasan ilimah yang bersifat 'trendy', menggamit publisiti, bersifat 'selebriti', menumpukan pada isu-isu yang menghiburkan (lawak jenaka) atau sesuatu yang ditanggap 'sedap' di hati atau di telinga/ mata. Lebih merimaskan lagi apabila wujud generasi yang mementingkan hits dan sambutan awam serta terbawa-bawa dengan penampilan ikon-ikon yang mahsyur di mata masyarakat; berbanding dengan hasilan akhir iaitu sama-sama saling ingat mengingati dan mewujudkan individu yang berilmu, beramal dengan ilmu dan sentiasa bertaqwa serta merendah diri.

Hasilan yang lain pula ialah apabila fokus untuk sama-sama mendidik hati digantikan oleh forum yang saling tuduh menuduh atau jawab menjawab. Sesungguhnya untuk membina, memerlukan banyak persediaan, kerja dan menempuh pelbagai kesulitan. Saya pernah ditegur.. jika terbuka jalan yang membawa kepada sesuatu yang menyenangkan atau disukai oleh majoriti insan; maka berhati-hatilah, bahawa fitrah jalan da'wah tidak sedemikian.

Mempromosikan da'wah dan mengajak manusia pada jalan Allah adalah tugas paling mulia di sisi Allah.. bahawa kita mempromosikan da'wah yang insyaAllah kita doa dengan izin Allah membuka jalan kita ke syurga...

No comments: